Hoppa till innehåll
Annika Lindberg, Roos Interior

Annika adderar lyx och glamour till svenska hem

Med sin Palm Beach-stil har Annika Lindbergs eget varumärke Roos Interior vunnit svenskarnas hjärta. Nu siktar hon mot USA och Storbritannien – samtidigt som hon fortsätter att möta missuppfattningarna om vad det innebär att vara e-handlare.

Ett samtal från Indien förändrade allt

Efter flera år som inköpare sa Annika för fem år sedan upp sig och startade en egen e-handel. Till en början sålde hon enbart andras produkter, men för drygt ett år sedan gjorde hon verklighet av drömmen om ett eget varumärke:

Jag blev uppringd av en indisk kille som hade sett mina bilder på Instagram. Han undrade om vi inte skulle göra något ihop och eftersom han kunde producera i liten skala tyckte jag det var värt att testa, för att se hur det skulle funka med en egen kollektion. Så fort jag fått varorna satte jag upp en egen webbutik för märket, berättar hon.

Annika blev snabbt kontaktad av andra återförsäljare som ville sälja de unika produkterna och efter en framgångsrik mässa i augusti i år bestämde hon sig för att satsa fullt ut på Roos Interior och lägga ner den andra verksamheten.

 

“Antalet återförsäljare har ökat i en bra takt”

Med Roos Interior fokuserar Annika på olika köks- och inredningsdetaljer i metall och inspirationen kommer främst ifrån USA och Art Deco:

Vi kallar det för Palm Beach-stil: det är guld, glamour och lite extravagans. Det är något som adderar lyx och tidlös glamour till hemmet. Sen jag knöt en säljare till mig i somras har antalet återförsäljare ökat i en bra takt. Nu har jag cirka 60 återförsäljare, däribland Newport på NK. Även webbutiken ökar och det bevisar att det finns ett intresse för produkter som inte har den typiska skandinaviska stilen, berättar hon.

Missuppfattningar om vad som krävs av e-handlare

De som arbetar med e-handel vet att det inte går att ligga på latsidan – det krävs mycket jobb och snabbt tempo för att hänga med i utvecklingen, oavsett om man producerar eller köper in produkter. Men Annika vet också att utomstående kan ha stora missuppfattningar om vad som egentligen krävs:

Folk kan säga saker som “jaså du har varit på jobbet idag?”. De tror att man ligger på soffan. Att vara e-handlare är fortfarande ett mystiskt arbete för många och jag upplever att människor tvivlar på om det är ett yrke eller inte, förklarar hon.

“Inkubatorn är en vägg att luta sig mot”

Annika letar alltid efter nya produkter och kikar nu även mot att lansera i USA och Storbritannien. En plan är att ställa ut på en mässa i någon av länderna för att se hur det går. Därför uppskattar hon Ecommerce Parks inkubatorgrupp särskilt mycket, då flera av bolagen jobbar internationellt. Men Annika uppskattar inkubatorn även på ett generellt plan och ser fram emot varje träff, oavsett ämne:

Det är härligt att tillhöra någonting och inkubatorn känns som en liten vägg att luta sig mot. Man vet att man kan komma dit och säga vad som helst – och man får alltid förståelse tillbaka, berättar hon.

Avslutningsvis ber jag om ett julklappstips. “Det får nog bli glasunderläggen i mässing som kommer i presentförpackning”, svarar Annika innan jag tackar för intervjun och säger hej då.

 

/Johanna, redaktör & medlem i e-parken

1 kommentar till “Annika adderar lyx och glamour till svenska hem”

  1. Pingback: “Du måste ha passionen och brinna för det du gör”

Kommentarer är stängda.