Hoppa till innehåll
e-handlare Dan Nilsson

“Detaljer spelar ingen roll för din framgång som e-handlare” – Dan Nilsson, serieentreprenör

Som en självutnämnd E-commerce hippie är Dan Nilsson serieentreprenör av rang. Med fler bolag under bältet än vad som kan räknas på både fingrar och tår, delar Dan med sig av sina tips för att lyckas i e-handelns spännande värld.

USP:en att veta vad e-handlare bör göra – och inte göra

Du har förmodligen stött på honom. Antingen på ett e-handelsevent eller vandrandes in på hans välutsmyckade kontor på E-commerce park med sin motorcykelhjälm i handen. De flesta av oss vet att Dan är en entreprenörsveteran med ett finger med i spelet i många bolag. Men hur började resan, egentligen?

Det började av ren slump när jag skulle trycka t-shirts år 2002 och identifierade ett gap i marknaden. Det var startskottet. Sedan dess har jag har varit delaktig i 10–20 gånger så många projekt som jag faktiskt inkluderar i mitt CV.

Vid frågan om vad Dan anser vara sin USP i e-handeln, svarade han:

Jag har hållit på med E-handel i över 15 år. Jag har erfarenhet av många branscher och jag har gjort en del tabbar under årens gång. Jag vet vad man ska göra – och inte göra. Det är nog min USP.

“Det handlar om att jobba hårt och att vara beredd på att misslyckas ibland”

E-handel är en otroligt spännande och högt växlad värld. Att ta första steget för att göra sin idé till verklighet kan kännas läskigt. För dig har Dan följande råd:

Många gröna e-handlare fokuserar på vad de vill göra och vad de gillar utan att faktiskt tänka på vad kunderna vill ha. En viktig fråga att ställa sig själv är: varför ska kunden handla av mig, istället för konkurrenterna?

Dan berättar att det inte bör gå mycket mer än en vecka från att ha en idé till att faktiskt börja sälja live.

Om du har lagt sex månader på uppstart kommer du få göra om arbetet sen för då har du gjort saker du inte testat på kunderna. I slutändan är det trots allt kunden du ska locka.

Som någon som har erfarit det mesta inom e-handel, berättar Dan Nilsson att det kräver hårt jobb, en beredskap på att misslyckas ibland och kunna fokusera på den stora bilden – snarare än detaljer.

Färgen på din betalknapp spelar ingen roll. En pekpinne bör vara: kommer denna lilla detaljen jag hakat upp mig på spela roll på fem års sikt? I det långa loppet är detaljer meningslösa.

“Jag måste kunna föreställa mig personen på mitt bröllop”

Dan är inte en aktiv e-handlare i nuläget, men han har investeringar i en rad olika bolag såsom Quickbutik, E-handel.se och Northern Spirit. Undrar du över vad det är som får honom att ta steget att investera? Här är svaret:

Det handlar alltid om att investera i personen. Klart idén spelar roll, men i slutändan är det människor jag investerar i.

Dan fortsätter med gnistan ögonen:

Jag måste kunna föreställa mig personen på mitt bröllop. Eller vara säker på att personen åtminstone skulle försöka rädda mig från ett brinnande bilvrak som jag sitter fast i.

“E-commerce Park är den bästa arbetsplats jag haft”

Dan är den ena hälften av superduon Dan Nilsson och Karsten Deppert. Samarbetet började på studentpuben Stampus och kulminerade när de grundade Contentor år 2008. Tre år senare tog de idén om en kunskapshub och gjorde den till verklighet. Men det var inte helt utan problem…

Jag hade börjat bolla idén med bland annat Peter Höjman, men det rann ut i sanden på grund av mig. Men Karsten är envis, som tur väl är.

Vändningspunkten kom efter en intervju i Sydsvenskan om synergieffekter i skånskt näringsliv. Efter att ha pratat om hur e-handlare bör arbeta i kluster, kändes hans involvering i parken som ett måste. Amelie Lidén anställdes som VD och portarna öppnades 2015.

Idag har han sitt kontor på parken – ett beslut han är mer än lycklig över att ha tagit.

E-commerce park är den bästa arbetsplats jag haft. Jag har ett rum i ett stort kontor, snarare än ett kontor i ett kontorshotell. När jag kommer in på parken känner jag att jag jobbar med en rad kompetenta e-handlare. Det är en jävligt najs känsla.

Med det avslutande citatet önskar vi Dan Nilsson en fortsatt härlig resa som entreprenör. Varken jag eller medlemmarna på parken tvekar på att vi kommer se mer av dig i framtiden!

/Sarah Chase, redaktör

1 kommentar till ““Detaljer spelar ingen roll för din framgång som e-handlare” – Dan Nilsson, serieentreprenör”

  1. Pingback: Mitt mål är att göra E-commerce Park nationellt känt för e-handlare

Kommentarer är stängda.