Plattform och betallösningar

Plattform och betallösningar
Hampus Waldemarson

En e-handelsplattform är ett verktyg för att bedriva handel på internet
Open-sourcelösning – innebär att man kodar själv vs. Drag-and-drop lösningar – enklare
plattformar där man ”drar och släpper designen” och inte behöver koda.

Finns mängder med olika leverantörer av plattformar som erbjuder olika lösningar och
mellanting av de båda ovanför.

Managed hosting – Någon annan tar hand om hostingen och driften av din plattform.

Funktionalitet i centrum – Vad ska jag ha för plattform?
Det är svårt att förutse framtiden och veta vilka behov man har som e-handlare. Därför är det
lätt att man hamnar i funktionalitetsobalans, det vill säga att den plattformen man valt inte
matchar de behov man har. Dock har alla plattformar för- och nackdelar. Man ska därför inte
vara för rädd för funktionalitetsproblem – det KOMMER komma problem, som man får lösa
på vägen, men med en bra behovsanalys kan man undvika en del!

Gratis är inte alltid bäst – välj inte alltid den billigaste – det kan stå dig dyrare i längden.

Behovsanalys
Fråga dig själv: Hur ser mina behov som e-handlare ut idag och i framtiden?

Allting börjar med en vettig behovsanalys! Följ inte strömmen utan utgå från dina egna
behov. Fråga runt! Fråga e-handlare vilka plattformar de använder och vilka för- och
nackdelar deras plattform har. Prata med andra om hur de vill shoppa på nätet och utgå
också från dig själv som kund. Hur gillar jag att handla?

Några exempel på behov/funktionaliteteter du kan tänkas behöva:
• Mobilanpassad
• Verktyg för att jobba med kundata
• Verktyg för betallösningar
• Responsivitet (automatiskt anpassar) för mobilanpassning
• Utformning av navigering/meny
• Page Speed
• Stöd för olika betallösningar
• Kundkommunikation – tex en chatfunktion
• Bilder/layout/utseende
• Färdiga integrationer (förmåga att koppla på andra system)
• Pedagogisk backend
• Möjlighet till att skala upp eller ner
• Möjlighet att koppla på ekonomisystem
• Bildredigering
• Enkelhet/användarvänlighet
• Support från leverantör
• Säkerhet
• Möjlighet till att skapa content
• Länkbarhet
• Online/offline – extra viktigt om du jobbar med omnikanal och också har en fysisk
butik
• Möjlighet att räkna lagersaldo
• Möjlighet till att på ett enkelt sätt få tillgång till sin data – om man skulle vilja byta
• Erbjuda lösningar för kundklubb
• Möjlighet till multipla språk och marknader
• Verktyg för SEO
En plattform eller flera system?
Det är inte så att plattformen nödvändigtvis behöver hantera allt – men då måste det finnas
stöd för den att inteagrera med andra system, till exempel:
• Redovisningssystem – Kan jag på ett enkelt sätt på min försäljning direkt in i mitt
bokföringssystem?
• CRM (Customer Relationship Management) – System för att hålla ordning på
kunddata. Viktigt att ha ett bra CRM-system för att kunna marknadsföra individuellt
• (PIM Product Information Management) – Vi behöver mer och mer
produktinformation. Texter för hyllan, försäljning, webbsidan, översatta texter etc. Ett
PIM hjälper till att hålla ordning på all produktinformation.
• Merförsäljning – Vad finns det för möjlighet att ha ett system som följer kunden?
Maillösningar, market optimation, regatergeting etc.
• Logistiksystem – e-handel är i mångt och mycket logistik. Vilka tjänsteleverentörer
finns anslutna till e-handelsplattformen jag handlar på? Passar det mig/min
produkt/mina kunder. Kan jag erbjuda fler leveransval ex. express etc.?
• Betallösning – Vilka betallösningssystem behöver jag inteagrera?
• CMS/CXS (Content Management System) – System för att hantera och publicera
olika content.
• Affärssystem – behövs ofta när man skalar upp.

Man behöver inte hålla reda på allt. Det viktigaste är att man vet att det finns mer! Man
kan lösa behoven när de uppkommer!

När man identiferar behov kan man ställa sig frågan – Borde jag byta plattform eller system?

Marknadsplatser
Fungerar som digitala gallerior – du är leverantör till någon annans plattform. Ett exempel är
CDON.com. Vi får fler och fler nischade marknadsplatser vilket gör att vi måste ta ställning
till dem och ha en strategi på det här området. Ska jag finnas på marknadsplatser? Ska jag
ha samma ton och sälja samma produkter som i mina egna kanaler? Vad gör
marknadsplatser med konkurrensen?

Don’t panic! Organize!
Gör en behovsanalys och prata med andra e-handlare om hur de har gjort. Börja i någon
ände och prioritera. Vad är viktigast just nu?

Headless E-commerce – en e-handelsplattform frikopplad från frontendapplikationerna och
som bara tillhandahåller själva e-handelsfunktionaliteten men med möjligheten att enkelt
koppla på alla andra nödvändiga lösningar. Ger en stor flexibilitet och sätter inga
begränsningar för kundupplevelsen.

Betallösningar
Betallösningen är ett mycket viktigt steg i kundens resa. Viktigt att du erbjuder en trygg och
smidig betallösning och de vanligaste betalsätten – faktura och kort. Annars är risken stor att
du tappar kunderna vid betalsteget.

Några exempel på aktörer:
• Klarna
• Dibs
• Paypal
• Payson
• Swish

Några exempel på betalsätt:
• Kortbetalning
• Postförskott
• Förskott
• Offline – samma lösning för offline/online. Samma kassa, lagersystem etc
• Faktura (87% väljer detta!)
• Direktbetalning
• Mobil betalning
Mfl – nya betalsätt uppkommer.

Att tänka på när du väljer betallösning:
• Pris – vad kostar betallösningen? Passar den min affärsmodell?
• Kundupplevelse – smidighet för kunden. Kan man tex synka med orderberäftelsen.
• Säkerhet och trygghet för dig och kunden – en mycket viktig faktor för kunden, du
kan absolut tappa kunder på att din betallösning inte känns trygg nog
• Hur stor täckningssgrad har vi för att vår service funkar? Hur ser våra leverantörers
service ut?
Skriv inte för långa avtal med dina serviceleverantörer – du kanske vill omförhandla,
testa annat om du inte är nöjd eller om andra behov uppkommer etc.
Om du har andra företag som kunder – fundera på hur kreditbedömningarna ska se ut.
• Kom igång!
• Gör det inte för svårt för er!
• Prata med e-handlare och entreprenörer!
• Sätt upp en kravlista!
• Gör matten när det gäller betallösningar!
• Analysera och gör om kontinuerligt!

×