E commerce park inkubator 1

E-handelsinkubatorn

Vill du ta dig vidare med ditt företag? Kanske har du precis startat, har en hobbyverksamhet eller sitter fast och vill komma till nästa steg? Då kanske ehandelsinkubatorn är något för dig. På E-commerce Park finns den enda inkubatorn i Sverige som är inriktad endast på e-handel.

Inkubatorn passar dig som:

  • Nyligen har startat ett e-handelsföretag
  • Har en hobbyverksamhet som nu ska bli en heltidssysselsättning
  • Vill ta ditt e-handelsföretag till nästa nivå

Våra antagningkriterier?
1, Engagemang och delaktighet – du ska bidra själv i diskussionerna och vara aktiv.
2, Du ska vara på plats när vi har inkubatorträffarna vilket är varje tisdag mellan 9-15.
3, Utöver tiden på plats ska du vara beredd att lägga upp till 4h i veckan på distans.
4, Din ehandel ska vara igång och du ska ha tagit emot din första order.

Att vara entreprenör, företagare och e-handlare är att ständigt våga prova nya lösningar, vara ödmjuk inför det man inte vet, att utvärdera vad man gör och lära sig av sina misstag. Liksom för företagande finns inga färdiga lösningar eller handlingsplaner för e-handlare, men tillsammans kan vi hitta vägar framåt utifrån dina behov och förutsättningar.

Detta är de olika momenten vi använder:
Unschedule – deltagarna bestämmer innehållet
Workshops – hjälp i praktiska moment
Workalong – kraften i att arbeta tillsammans
Round Table – rundabordsamtal runt specifikt ämne.
Föreläsningar – experter, alumis eller nuvarande deltagare.
Site review – ger feedback på varandras butiker.
1 to 2 eller 1 to 1 – Coachning på företag / individnivå med inkubatoransvarig eller expert inom vist område eller med de andra deltagarna.
Feedbackforum – i mindre grupper ger vi varandra feedback.
Live – livesändningar in i vår interna Facebookgrupp

Exempel på teman

Verktyg till din ehandel
Struktur och Strategi
Målgrupp och Konkurrenter
Google och Sökmotoroptimering – SEO
Försäljning online
Content Marketing & Sociala Medier
Facebook & Instagram
Google Analytics
Marknadsföringsrätt
och mycket mycket mer!

Inkubatorn består av 2 terminer. Utvärdering sker efter första terminen och du får ansöka igenom om att vara med kommande termin. Beslutet om du får gå termin 2 baserar sig på ditt deltagande och engagemang under tidigare termin.

Efter att vi nu haft igång inkubatorn i flera år ser vi att det är olika faser som företagaren går igenom. Nedan kan du se en generalisering av fokuset från deltagaren. Observera att alla är i samma grupp då vilken fas man befinner sig i är högst individuell.

Learn 

Under första fasen handlar mycket om lärande och att komma in i vad ehandel och företagande egentligen är. Det är mycket nytt att ta in och många praktiska moment som behöver göras i ehandeln. Det är här som mycket av strukturen och strategi sätts.

Grow 

I denna fasen har mycket av grundstrukturerna fallit på plats och fokus ligger på att få in kunder och växa sitt företag. Deltagarna börjar bli duktiga på att prioritera sin tid och testar olika sätt att nå ut till sin målgrupp.

Här brukar vi börja tala om anställning eller outsoursa, för inkomsterna börjar komma och det blir svårare och svårare att hantera allt själv.

Scale

Företaget komma till en fas då det är dags att trycka på den stora knappen. Här arbetar ägaren oftast heltid och har i många fall börjat anställa personal. Frågor om nya marknader eller målgrupper brukar dyka upp. Även frågor kring kapital och investering.

Vad är ditt åtagande? 

  • Du är medskapare av inkubatorn och har en hög delaktighet i alla moment.
  • Du är med för att lära andra det du kan och lära av andra.
  • De områden du kan eller har tagit dig igenom delar du gärna med dig av.

I inkubatorn ingår:

  • Program med träff varje vecka
  • Facebook grupp/ Interngrupp endast för inkubatordeltagare
  • Medlemskap PLUS i E-commerce Park
  • Marknadsföring i parkens egna kanaler (intervjuer, blogginlägg mm)
  • Ett fantastiskt kompetent och stort nätverk av personer inom ehandel

Några av e-handelsinkubatorns alumni