Marknadsföring
Johanna Pettersson, Redaktör på Contentor Marketing
Vilken text behöver din e-handel?
Vad skiljer en bra text från en dålig?
En bra text ska vara:
- Kort och koncis
- Lättläst
- Rättstavad
- Ge svar på kundens frågor
- Ge tips och inspiration på hur produkten ska användas
Alla produkter ska ha en egen produkttext!
Olika typer av texter:
- Produkttexter – Texten som hör till varje produkt. Denna ska vara tydlig, informativ och beskriva produkten, till exempel färg, material och storlek. Denna ska ge ge detaljerad och säljande information, en “hands on”-upplevelse, i syfte att övertyga om köp.
- Kategoritexter – Texten som beskriver respektive kategori på hemsidan. Fungerar ungefär som en inledning till en produkttexten. Kategoritexten ska ge en överblick över vad som ryms inom kategorin och visa på behov av en viss grupp av produkter för att få kunden att shoppa vidare.
- Villkor – Texten som beskriver vilka villkor som gäller när kunden handlar på din e-handel. Viktigt att denna är utförlig, seriös och enkel att förstå. Den ska ge klar och tydlig information om vad som gäller när kunden gör affärer med ditt företag och syftar till att bygga förtroende och tillit.
- “Om oss” texter – Texten som beskriver din e-handel och din verksamhet. Vilka är ni som står bakom? Berätta om företagets bakgrund och/eller personerna bakom för att
- Inspirationstexter – förmedlar expertiskunskap och inspiration kopplad till produkterna på ett generellt plan, i syfte att hjälpa besökaren vidare i sin köpresa. Kan till exempel vara ett blogginlägg med tips om olika produkter. Kompletteras ofta med bilder på produkten “in action”.
Det är en fin gräns mellan att beskriva produkten positivt och att bli för säljande, försök att hitta den balansen!
Förväntningar på era texter:
Lästips! Rapporten Svenskarna och internet framtagen av Internetstiftelsen i Sverige – Kan säga mycket till exempel om vilka medier din målgrupp finns på.
82% av svenskar använder internet dagligen.
Personerna i undersökningen anger att de tycker att endast 20% av alla hemsidor är bra. Med tanke på detta och graferna ovan så skapar detta ett visst läsmotstånd. Både i besökarens känsla och lästeknik. Det är viktigt att komma ihåg att det finns många distraktioner som konkurrerar om besökaren/den potentiella kundens uppmärksamhet på internet. Därför är det viktigt att skriva dina texter tydligt och lättläst.
Så skriver du klart och lätt:
- Skriv det viktigaste först – studier visar man skumläser text som ett F, det vill säga hela översta raden, lite mindre på nästa och så bara de första orden på nedstående rader.
- Ha en tydlig disposition
- Undvik facktermer och jargong – om det inte passar mycket bra in i målgruppen
- Skriv korta stycken
- Aktiva och enkla meningar
- Varva långa och korta meningar
Layoutmässigt: Hur gör vi det enkelt för besökaren att hitta?
- Ingress
- Underrubrik
- Faktarutor
- Punktlistor
- Markera relevante ord
Prova dig fram, använd expertkompetens om du behöver (till exempel Contentor som jobbar med att skriva texter till e-handel), anpassa texten till din målgrupp och skriv med röd tråd!
SEO – en introduktion
Search Engine Optimisation
SEO handlar om hur man skriver för att ranka högt på googles sökfunktion. Detta är avgörande för e-handlares synlighet. Hur detta fungerar är komplext och bara google själva vet exakt.
- Skriv de ord du vill vara sökbar på flera gånger, men inte FÖR många. Google “bannar” de som spammar. Använd därför även synonymer.
- Även kontextet spelar roll. Vad finns på övriga sidan? Om du till exempel säljer yogaprodukter kommer en produkttext om yogamattor ranka högre än om samma text låg på en hemsida som säljer bildelar.
- Hur många länkningar du har från andra till din sida spelar också in.
- Definiera vilka sökord du vill att dina kunder ska hitta dig på.
- Metataggar och url-adresser innehållande dina sökord gör också din rakning högre.
- Du rankas högre om dina besökare stannar länge på din sida.
Det finns två typer av sökord: informativa vs. kommersiella
- Informativa – när man i första hand vill söka mer info. Tex information om vilka sneakers som passar en bäst.
- Kommersiella – när man i första hand vill söka för att hitta produkten man vill köpa. Tex. produktnamnet: Nike Air Max
Om man finns fysiskt är det alltid bra att försöka ranka högt på geografiska sökord. Ex. kontorshotell Helsingborg.
SEO optimera dina texter:
- Skriv dina sökord i rubrik
- Skriv dina sökord i ingress
- Skriv dina sökord i underrubrik
- Skriv dina sökord i brödtext
- Om det passar, skriv gärna vissa längre texter – gärna upp mot 300 ord.
Så kommer du igång med skrivandet:
- Skriv för människor i första hand och för google i andra hand! Texten måste vara trevlig att läsa.
- Tips är att kolla på de e-handlar du gillar och inspireras av hur de skriver sina texter!
- Håll det enkelt och informativt!
- Länka till andra sidor på din egen sida – tänk på syftet och att ett besök alltid ska leda till något – tex ett köp eller att signa upp på ett nyhetsbrev. Definiera dina olika sidors “call to action” och se till att det finns möjlighet för kunden att klicka sig vidare.
Checklista:
- Definiera syften och vad texterna ska handla om. Skriv gärna vad som ska ingå i punktform.
- Möt besökarnas förväntningar och gör det lätt för dem att läsa i dina texter. Använd korta stycken, enkla meningar och underrubriker etc.
- Tänk på SEO och få med sökorden. Gör samarbeten och byt länkar med e-handelskollegor.
- Var korrekt. Grammatiska fel, särskrivningar och stavfel kan minska förtroendet för din e-handel.
Marknadsföring allmänt – andra medier
Google Adwords – Kallas också SEM (Search Engine Marketing) och är de annonser som finns överst när man googlar på något. Man kan alltså köpa den platsen för olika sökord. Om du vill göra detta – läs på om SEM och fundera på: Vad är ett klick värt? Hur många tror ni kommer konvertera och göra ett köp? Vad är en affär värd?
Sociala Medier – Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och LinkedIn är de största kanalerna. Fungerar ofta mer varumärkesbyggande än som rena köpkanaler. Testa dig fram och hitta din ton på sociala medier. Var du ska finnas beror på var din målgrupp befinner sig.
Influencers – Vanligt idag är att ingå samarbeten med personer som har en stor följarskara som de rekommenderar produkter till – sk influencers. Detta kan vara mycket dyrt om man vill jobba med en större influencer. Mindre influencers kan ofta nöja sig med att få några produkter i utbyte. Mindre, mer nischade influencers med trogna följarskaror kan vara minst lika givande som att arbeta med en större. Att tänka på här är: Vad ska samarbetet generera? Hur håller vi en hög trovärdighet? Hur mäter vi konverteringar?
Banners – De annonser som finns på hemsidor. Kan vara bra för att sprida budskapet om sin existens när man är liten eller varumärkesbyggande.
Traditionell media – Man ska inte utgå från att det är varken bra eller dåligt – det beror på var din målgrupp befinner sig och vad syftet med kampanjen är. Kan tillexempel vara mycket bra ur varumärkesbyggande perspektiv.
Google Analytics – googles analysverktyg som du kan använda för att analysera din e-handels siffor. Finns mängder att fördjupa sig i inom detta ämne.
Några lästips:
Skriva för webben av Erik Geijer, från .SE
Svenskarna och internet 2016 från Internetstiftelsen i Sverige
E-commerce Nation, Ehandel.se, Ehandelstips.se
Gruppen “Svensk ehandel” på Facebook
Gruppen “Skånska E-handelsnätverket” på Facebook