Hoppa till innehåll

Konsten att internationalisera e-handeln

E-commerce park sprudlar av entusiastiska e-handlare med en enorm kunskapshunger. För att elda igång passionen ytterligare, arrangerade vi föreläsningen Internationalisera din e-handel med Max Riis Christensen från MakesYouLocal i spetsen.

Under 30 minuter föreläste Max Riis Christensen från MakesYouLocal om hur e-handeln kommer utvecklas i framtiden och hur vi måste rusta upp oss för att möta framtidens utmaningar.

Om MakesYouLocal

MakesYouLocal är ett internationellt företag bestående av e-handelsspecialister som fokuserar på att hjälpa webbshoppar nå framgång på nya marknader. Med gedigen insyn i e-handelns värld vägleder de växande företag att bryta ny mark med rätt förutsättningar och rätt strategi.

En ny e-handelsstruktur?

Inledningsvis talade Max om hur den nya arenan för e-handeln där marknadsandelarna växer och att storföretag tar en allt större del av marknadsandelen. Detta för med sig konsekvensen att e-handlare behöver nischa sitt produktutbud för att kunna konkurrera mot jättar med stora marknadsandelar såsom Amazon.

Vidare förutspådde han att år 2020 kommer marknadens strukturella uppdelning bestå av leverantörer, detaljhandel och marknadsplatser, med en tredjedel vardera.

Jag tyckte även att det var spännande att höra hans prognos angående fördelningen mellan varumärken, leverantörer och marknadsplatser. Ska bli intressant att följa och se om det stämmer, säger Zophia Karlsson, Försäljningschef på Ehandel.se

Vilka förutsättningar krävs?

Max fortsatte med att berätta att rätt förutsättningar är A och O innan man beger sig utanför sin marknadsmässiga komfortzon. För att bryta ny mark utomlands krävs det att du har:

  • En ihållande konkurrensfördel. Vilken position kan du inta i ditt nya land?
  • Problemfri köpprocess, leverans och support
  • Marknadsföringsbudget – du måste ha pengar på banken!
  • Omvärldsbevakning – du måste ha koll på konkurrenter samt insikt om marknadens villkor

Retoriska knep för att nå ny mark

Det är inte alltför ovanligt att sätta en nationell klang på sin e-handel. Men enligt Max är detta ett fatalt misstag. Om en e-handel har som mål att växa globalt – vilket alla har – är det desto bättre att kalla sig för en nordisk e-handel. Genom att kalla sin handel för nordisk, snarare än svensk, går du från en marknad på 10 miljoner till en marknad på 25 miljoner. Fler marknader översätts i praktiken till fler möjligheter!

Avslutningsvis berättade han om de fem faserna i en framgångsrik implementering av en internationell e-handel bestående av beslutstagande, marknadslokalisering, optimering, tillväxt och slutligen framgång!

Jag tycker det är fantastiskt att han tog sin tid för att dela med sig till oss. Det var intressant att lära sig vilka strategier som behövs för att ta sin ehandel utomlands, säger Lena Brandt Persson från Pura of Sweden.

Vill du hålla dig uppdaterad på våra framtida evenemang? Kika in på eventsidan eller följ på Facebook!

/ Sarah, redaktör och medlem i parken

Kommentarer är stängda.