Hoppa till innehåll

Glesys vill hjälpa e-handlare att sova gott

Glesys vill hjälpa e-handlare som är på väg att “växa ur sin kostym” att “skaffa sin egen webb-lägenhet” och “att sova gott”. I den här artikeln har vi sammanställt marknadsansvarige Petter Knutssons svar på vad Glesys kan göra för e-handeln, vad de har för framtida utmaningar och varför de blev partners med E-commerce Park.

IT-bolaget Glesys grundades 1999 i Falkenberg och idag har företaget 27 medarbetare och mer än 15 års erfarenhet av hosting, serverdrift och internettjänster. Under våren 2017 valde Glesys att bli partner med E-commerce Park i Helsingborg och den 12 september ringde vi upp Petter Knutsson, marknadsansvarig på Glesys, för en intervju.

Har du vuxit ur din kostym? Byt!

Petter berättar att Glesys primärt är till för att hjälpa e-handelsbolag som har eller håller på att “växa ur sin kostym”. Med det menar Petter företag som håller på att växa och som behöver bättre prestanda på sin e-handelssajt än vad ett webbhotell kan ge. Men hur vet man om man behöver mer prestanda än ett webbhotell? Petter förklarar genom att prata om webb-lägenheter…

Att skaffa sin egen webb-lägenhet

Ett webbhotell beskriver Petter som en “webb-lägenhet man delar med andra företag”. Skulle en sajt belastas och plötsligt få sämre svarstid, bli långsam eller braka ihop för något av företagen, drabbar det alla företag i lägenheten. Använder man istället Glesys som hostingleverantör får man sin egen “webb-lägenhet” och blir alltså både mer självständig och starkare.

Med Glesys får man alltså en skjuts i maskineriet tack vare att man får sin egen eller flera servrar. Det gör att man aldrig behöver bekymra sig för om ens sajt fungerar, ligger uppe och är online och man kan lägga all sin energi på försäljning istället.

Man Stretching Arms during Break Time at Office

Sov gott med Glesys hjälp!

Glesys ser alltså till att din sajt finns online 24 timmar om dygnet. Även under stora kampanjer slipper man tänka på den tekniska plattformens kapacitet. För att exemplifiera berättar Petter att Glesys hjälper sina företagskunder under kampanjdagar så som Black Friday och julrea, dagar då e-handelssajter bara måste klara av att ligga uppe och online. Petter säger:

Vi har hjälpt både Junkyard och CoolStuff att hålla sina sajter uppe under Black Friday med vår lastbalanseringstjänst.

Lastbalanseringstjänsten bygger på att kunder slussas till två olika servrar istället för en, men är inget som varken anställda eller kunder behöver bry sig om. Det viktiga är att sajterna fungerar med så hög prestanda som möjligt, vilket Glesys hjälper till med. Petter säger:

Vi brukar beskriva det som att våra kunder ska kunna sova gott om natten, vilket är vårt mål.

Glesys syn på samarbete, utmaningar och lärdomar

På frågan om vad Glesys har för utmaningar och svårigheter svarar Petter att “utveckla ännu fler tjänster som underlättar för e-handlare”. Men sedan tar han upp partnerskapet med E-commerce Park och säger:

Vi är partners med E-commerce Park både för att lära och läras och vi ser partnerskapet som en tvåvägskommunikation. Genom att vi får möjlighet att träffa och lära känna fler e-handlare kan vi lära oss mer om e-handlares olika problem och ta fram tjänster som möter dessa problem, samtidigt som vi kan hjälpa till och bidra med de tjänster vi redan har. 

En annan utmaning är GDPR-lagstiftningen som träder i kraft i maj 2018, som innebär krav på att skydda personuppgifter och personers data ännu mer.
Men Petter säger:

Eftersom vi är ett svenskt bolag ligger alla kundregister säkert hos oss och vi kommer att fortsätta se till att våra kunders data stannar i Sverige.

Med nya insikter i både hosting, serverdrift och sömnsvårigheter tackar vi Petter Knutsson för en intressant intervju!