Hoppa till innehåll

Digitala marknadsplatser

Marknadsplatser. Vad är det? En medeltida knutpunkt där man köper varor av olika dess slag? Torghandel, bazar, köpcentrum. Många ord kan beskriva den plats där vi genom århundranden sålt och köpt varor och tjänster av varandra. Tidigare var handeln knuten till geografiska platser men med internet kunde vi plötsligt handla av varandra genom digitala marknadsplatser.

Inkubatorn gästades i veckan av Conny Gustavsson från Marketplace Solutions UG för att lära oss mer om marknadsplatser. Conny har tidigare arbetat på CDON.COM och hjälper idag företag att etablera sig på nordiska marknadsplatser. Under sin föreläsning pekade han bland annat ut några av de viktigaste aspekterna man som företag ska tänka på om man vill ansluta sig till en marknadsplats.

Det finns flera olika typer av marknadsplatser men några av de vanligaste är multiplayer, hybrider och nischade. Multiplayer är marknadsplatser som säljer andra företags varor, så som fyndiq.se och Tradera. Hybrider säljer både sina egna och andras produkter, till exempel CDON.COM och komplett.se. Nischade marknadsplatser precis som namnet avslöjar säljer specifika varor; hungrig.se och Miinto är exempel på sådana.

I Norden handlar vi mycket lite via marknadsplatsen jämfört med många andra delar i världen. I USA sker 50% av digital försäljning via marknadsplatser, i Sverige ligger samma siffra på 5%. En stor anledning till detta kan vara att de riktigt stora jättarna inte gjort sitt stora intåg här – än. I Sverige handlar ca 3,6 miljoner människor för omkring 1 927 kronor i snitt under året via e-handlade. Allra mest handlar vi mode och skönhetsprodukter.

Conny menar att det finns några nackdelar man ska vara medveten om med att bli en så kallad ”merchant”, säljare på en marknadsplats. Men utifrån den utveckling vi sett de senaste åren menar han att fördelarna ändå väger över. Hans främsta tips är: ”Gör det, men gör det på ditt sätt”.

Nackdelar med att sälja via en marknadsplats är dels att det blir svårare att bygga sitt varumärke, man äger inte längre kunden och det kan bli en dyr affär. Det är därför mycket viktigt att man tittar över vilka kommissioner marknadsplatsen har och andra avgifter som kan ingå. Fördelar är att du man kan få nya kunder och öka merförsäljning, det kan vara kostnadseffektivt och man kan nå nya länder utan (nästan) någon egen insats.

Nedan kommer några av Connys hetaste tips kring vad man ska tänka på om man funderar på att bli en merchant.

Ta reda på dina förutsättningar

  • Ta reda på alla villkor; läs alla avtal noga, framförallt det finstilta, och ställ frågor om det är något du inte förstår.
  • Gör en kalkyl innan du signerar; fungerar det ekonomiskt? Ta reda på vilka kommissionsnivåer och avgifter gäller för dina produkter
  • Vilka regler gäller för de länder du vill sälja till? Läs på om Moms-regler i respektive land och se över vilka länder kan du skicka till rent fysiskt.
  • Vilka kampanjmöjligheter erbjuds du av marknadsplatsen?
  • Har du produkter som det finns särskilda regler för?
  • Gör det lokalt! Dina produkter kommer med största säkerhet sälja bättre om produktpresentation finns på lokalt språk med bra bilder

Stort tack till Conny som delade med sig av sin erfarenhet och kunskap!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *