Hoppa till innehåll

Vad sysslar du med?

Vad är det absolut viktigaste när det kommer till att driva och starta företag? Pengar? Mod? Kunskap? Hur prioriterar mellan alla de miljontals olika saker som måste fixas? Oavsett vart man är i livet, men kanske framförallt när man startar ett företag, är det lätt att missa ”the bigger picture”. Man fastnar i detaljerna istället. Du vet, det där med skogen och träden.

”Vad ska vi sälja för något och av vilken anledning ska kunden köpa den av oss?”

Kan man svara på den frågan är man på god väg mot ett mer framgångsrikt företagande menar Peter Borgman. Peter har arbetat med e-handel sedan 90-talet och är idag bland annat VD och delägare i JS Energi, som är partner och hyresgäst till E-commerce Park, och han driver även flera andra företag.

Peter håller varje termin en föreläsning i vår inkubator på temat ”Affärsidé” som resulterar i en oväntad men uppskattad omruskning för våra deltagare. Peter tvingar alla att stanna upp och fråga sig själva den obekväma frågan ”vad sysslar jag med?”.

Motivation och driv är viktiga aspekter i företagande men att tänka igenom sin strategi och formulera en affärsidé kan man vinna mycket på i längden. Den absolut viktigaste delen av affärsidén menar Peter är visionen. Visionen ger riktning och den visar åt vilket håll du ska springa åt.

”Vad ska vi sälja för något och av vilken anledning ska kunden köpa den av oss?” Visionen ska fungera både idag och imorgon så håll det enkelt. Du vill kunna växa och utvecklas med din vision.

Nästa steg av affärsidén är att fundera över frågorna ”varför”, ”vem” och ”var”? Varför ska kunden handla av just oss? Vem är kunden? Var finns kunden och var finns vi?

Att grotta ner sig i dessa frågor och ifrågasätta sina egna svar kommer ge dig större förståelse (förhoppningsvis) kring vad du ska satsa på gällande marknadsföring och strategi överlag. Tänk på att svaret till dessa frågor också är unikt för varje målgrupp vilket innebär att du måste anpassa din strategi utifrån vem du vill nå. Målgruppen är heller aldrig ”alla”…

Genom att sätta sig ner och ägna tid åt sin vision och affärsidé är målet att du ska kunna springa på snabbare och mer fokuserat. Underskatta inte de banala frågorna eller det som känns som självklart.

Vi vill starkt rekommendera dig att kolla in Peters blogg: https://peterborgman.com/ där du finner tips, inspiration och mycket kunskap kring företagande och e-handel!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *