Känner du igen begreppet SEO? Har du koll på vad det innebär och hur du kan använda det? Om inte kommer här en översiktlig genomgång av verktyg och tips på hur du enkelt kan komma igång!
SEO, search engine optimization, kallas ibland för sökordsoptimering på svenska och handlar om hur du kan förbättra vart du hamnar i Google-sökningar. Idag Googlar vi allt ifrån ”restauranger i närheten”, ”manchesterbyxor duvblå” till ”nätverk ehandel Helsingborg”. Detta innebär att det blir allt viktigare för företag att synas högt upp på Googles sökningar (för vem klickar sig egentligen till sida två av sökresultaten)?
SEO innebär att du kan optimera din hemsida så att du visas på specifika söktermer. Google har varit den absolut största sökmotorn de senaste 15 åren, så även om det finns andra sökmotorer innebär Googles dominans att man ”måste” spela deras spel. Denna text kommer endast gå igenom hur Googles verktyg fungerar.
Så.
När Google skapar sökresultat sker det genom framförallt tre steg; crawling, indexering och ranking. Crawling innebär att Google läser av alla hemsidor, dvs hela internet. Varenda sida upp och ner, alla startsidor och undersidor går den igenom. Sedan skapar den en indexering där den katalogiserar alla sidor för att sedan spotta ur sig en ranking. Rankingen beskriver vad Google anser är allra viktigast utifrån en specifik sökning. Om man söker på ”restauranger i närheten” kommer Google inte visa olika duvblå manchesterbyxor, utan sidor som verkar vara restauranger belägna på en viss geografisk plats.
Vart just din sida hamnar i rankingen beror på flera variabler men dem du framförallt kan påverka är format och innehåll på sidan. Om sidan har rubriker, gärna med underrubriker, underlättar det Googles förståelse av sidan. Har du text på en sida är det bra, och gärna en längre text. Har du bilder ska du vara noga med att ge dem ett korrekt namn, alltså inte döpa dem till Bild_5 utan beskriva vad bilden visar.
Texten på sidan samt dess rubriker och URL ska allra helst innehålla de ord personer söker på, t.ex. duvblå manchesterbyxor. Dessa sökord kallas för nyckelord. Säljer du manchesterbyxor är ett av dina nyckelord manchesterbyxor. För att arbeta med SEO behöver du därför först och främst göra en nyckelordsanalys.
En nyckelordsanalys innebär att du identifierar de nyckelord (söktermer) som du vill och borde förknippas med. När du är ny till SEO är det bäst att börja med ett segment, gå igenom det grundligt och gå sedan vidare till ett annat segment. På så sätt får du kvalité på ditt arbete och du kan lära sig verktygen. För att fullfölja nyckelordsanalysen använder du Google Keyword planner. Då behöver du ett Google ads konto, men du behöver inte ha en annons igång. Registrera dig, starta en annons som du pausar direkt och använd sedan Keyword planner.
Vi utgår igen från att du säljer manchesterbyxor.
- Öppna ett tomt Excel dokument
- Brainstorma! Vad googlar man på för att hitta dina produkter?
- Använd Googles egna autocomplete (skriv in ett ord i sökrutan och se vilka förslag Google ger som fortsättningen av order/meningen)
- Kolla vilka ord dina konkurrenter använder
- Logga in på Google Keyword planner och skriv in ett sökord i taget
- Kolla på ”keyword ideas” för idéer på andra nyckelord
- Se vilka sökord flest personer söker på. Skriv ner detta i Excel dokumentet vid respektive sökord
- Googla i inkognito läge efter dina utvalda sökord och skriv ned i Excel dokumentet vilken sida du finns på (behöver inte längre än sida 5). På så sätt kan du mäta dina framsteg när du rör dig närmare och närmare första sidan.
- Välj ut vilka ord som är mest relevanta för dig. Det är såklart bra att välja ord som många googlar på.
När du nu har identifierat dina viktigaste nyckelord kan du gå tillbaka till din hemsida och börja skriva texter utifrån vilka nyckelord du vill fokusera på. Tänk dock på att Google inte kommer gilla ifall du bara upprepar nyckelordet (exempelvis manchesterbyxor) i all oändlighet. Texten ska fortfarande kunna förstås och ge värdefull information till den som läser. Använd även gärna nyckelorden i dina rubriker.
SEO är ett långsiktigt arbete och det finns mycket mer att grotta ner sig i nu när din nyckelordsanalys är klar. Google gärna runt, var källkritisk och använd det du tycker fungerar för dig. Var inte orolig ifall det tar några månader innan du ser resultat. Detta hänger ihop med hur ofta Google söker igenom din sida (crawling). Håll modet uppe och fortsätt arbetet!