Hoppa till innehåll

SEO med Search Integration

Tisdagar är en extra rolig dag på Ecommerce Park! Förutom att vi en gång i månaden har våra ehandelsfrukostar på tisdagar är det också dagen i veckan vår inkubator är på plats. Dessa tisdagar innebär allt ifrån föreläsningar, workshops, arbetspass i grupp eller samtal med mentor. Förra tisdagen hade vi äran att gästas av vår mycket god vän Maria Grönlund från Search Integration. Maria är expert på SEO och SEM och föreläste för vår inkubator om det förstnämnda.

Search Integration har en särskild plats i våra hjärtan då de är en av våra Friends, vilket innebär att de är med och stöttar Parken och möjliggör våra utbildningar. Search Integration hjälper företag med Google Analytics, SEO och SEM och är baserade här i Helsingborg.

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization och handlar om hur du kan optimera din hemsida så att den enkelt hittas av personer när de söker efter dina produkter eller tjänster. SEO är ett omfattande område och det blir allt viktigare med tanke på den mängd av information som finns på internet. Om du ska vara den nål i höstacken som syns för just din målgrupp måste din sida optimeras och göra det enkelt för läsaren, eller sökaren.

Det första som du behöver göra när du ska arbeta med SEO är en gedigen nyckelordsanalys (se vårt tidigare blogginlägg). Det kräver att du har tillgång till Keyword planner, som du behöver ett Google ads konto för. En nyckelordsanalys innebär att du ser över vilka söktermer som stämmer in på dina produkter och optimerar din hemsida efter dessa termer och ord.

”Börja med att göra en nyckelordsanalys, och ta gärna ett segment åt gången så att det blir ordentligt gjort” säger Maria Grönlund, Search Integration. ”Om du är nybörjare är det viktigare att du får kvalité på det du gör, än att du går igenom allt direkt på samma gång!”.

När du vet vilka nyckelord du ska fokusera på, kolla på Keyword planner hur många som söker på termerna och vart i rankningen orden hamnar. Då får du ett hum om vilka ord du borde satsa på att optimera sidan efter.

Att skriva texter till din hemsida är nästa steg. Här får du gärna skriva längre texter där du upprepar dina nyckelord flera gånger i texten och i rubrikerna, så länge det passar in och ger mening. Länka även gärna till andra undersidor på din hemsida där man kan hitta mer information (Psst..! Du vet väl att du kan hyra kontor på E-commerce Park!). Länka då gärna det centrala ordet i sig, kontor, och inte ”läs mer här”.

SEO är ett mycket brett ämne och det finns många fler saker du kan arbeta med förutom det vi tagit upp här. För en mer ingående beskrivning av hur du gör en nyckelordsanalys, kolla in vårt blogginlägg ”Börja med SEO”.

Var inte rädd om du inte ser resultat direkt. SEO kräver ihållighet och kan ta ett tag innan du börjar flytta uppåt i ranking. Men det är också givande eftersom man kan se konkreta framsteg när man rör sig närmare och närmare förstasidan och plats #1!

Marias bästa tips.

  • Testa! Var inte rädd för att ändra allteftersom och testa dig fram
  • Utgå från din målgrupp. För dig är det kanske uppenbart att din produkt har ett visst namn, men vilket begrepp använder dem som söker efter produkten?
  • Avsett tid. Att göra en nyckelordsanalys tar lite tid och likaså att skriva bra texter till dina sidor.
  • Glöm inte bort människan. Även om du försöker optimera din hemsida för en algoritm så är det dina kunder som ska förstå din hemsida. Maskinerna har inte alltid rätt.

Stort tack igen till Maria!

PS! Läs gärna mer om vår inkubator och vad som krävs för dig som vill ansöka!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *