Hoppa till innehåll

Ehandelskolan: Varför ska du sälja online

”Vad innebär det att arbeta med ehandel?”. En fråga många nya företagare, men även de som hållit på ett tag, säkert ställer sig då och då. Vilken enda ska man ens börja i? Men förtrösta inte! Det finns mängder av kunniga personer som tagit sig igenom dessa frågor tidigare och kan dela med sig av sina erfarenheter. En av dessa är Maria Richardsson från Nordic Poster Collective (och tidigare inkubator ansvarig på E-commerce Park), först ut att föreläsa på vårterminens Ehandelsskola.

Vad är ehandel?

Det kan te sig som en enkel och fråga – att köpa produkter på nätet kanske du tänker. Men vi köper ju även tjänster på nätet. Och bokar besök hos frisören. Och betalar för digitala tjänster så som Spotify och Netflix. Ehandel är alltså så mycket mer än bara köpa av tjänster. Genom ehandel kan du som företagare ta in intresseanmälningar från eventuella kunder, kommunicera med din målgrupp, förstå vem som är din målgrupp och ge ökad service till dina kunder.

Köpbeteenden förändras ständigt och vi beter oss inte alls på samma sätt idag som för några år sedan när vi ska köpa något. Idag kollar många upp en produkt på nätet och köper den i butiken, eller tvärtom. Eller söker information på nätet, går till butik för att klämma och känna och köper det sen online. Vad som är allra viktigast att ha i åtanke för dig som företagare är ”hur vill min kund handla? Erbjuder jag den eller dem lösningarna min kund vill ha?”.

Vilka fördelar innebär det att sälja online?

Ehandel har otroligt låga startkostnader om man jämför med hur dyrt det kan vara att starta en fysisk butik. Med en ehandel behöver du inte hyra en lokal. Du behöver inte heller köpa upp ett stort lager av varor. Idag finns det även enkla lösningar för plattformar och webbutiker som innebär att du inte behöver anlita en dyr utvecklare.

Den digitala försäljningskanalen är också otroligt mätbar eftersom du kan se exakt allt som dina kunder gör i din webbutik. Vilka knappar trycker dem på, hur länge stannar dem på en sida, hur kommer dem in till din sida osv. Mängden data är en guldgruva men också enorm. Det krävs därför att du är lite, bara lite, okey med siffror och teknik. För ehandel är mycket teknik, men man behöver vara långt ifrån en expert för att driva en framgångsrik verksamhet.

Tips om du vill börja!

Att öppna en webbutik är inget som kommer ge dig rikedom över en natt. Det kräver hårt arbete och mycket tid. Sätt dig ner och tänk igenom vad ditt mål är med ditt företag. Vill du kunna leva på din verksamhet, ha det som en hobby, sprida kunskap etc. Man måste inte vilja förändra världen men om du har funderat igenom varför du vill ha en webbutik är det mycket enklare att därefter prioritera.

Viktiga frågor att ställa sig:

  • Har du tillräckligt med tid för att uppnå ditt mål?
  • Har du tillräckligt med kunskap för att uppnå ditt mål?
  • Har du tillräckligt med verktyg och material?
  • Hur ska du finansiera verksamheten?
  • Hur löser du eventuella hinder i framtiden?

Att starta företag är att satsa och våga kasta sig ut i det okända. Men det är viktigt att göra sin hemläxa och verkligen fundera över hur mycket du kan satsa. För det finns en chans att du inte kommer få tillbaka det du lägger in, och då ska du inte stå där barskrapad. Ett som är säkert är att starta företag kommer ge dig ovärderliga lärdomar för livet. Heja dig!

 

MARIAS BÄSTA TIPS TILL DIG SOM VILL STARTA FÖRETAG 

  • Kolla in Verksamt.se – drivs av flera myndigheter för att hjälpa företagare
  • Välj bolagsform efter syftet med din verksamhet
  • Håll kostnaderna nere och fokusera alltid på att sälja, det är där du får in pengar
  • Be om hjälp! Det finns många forum och platser där ute (t.ex. E-commerce Park) fulla med kunniga personer som gärna delar med sig av sin erfarenhet
  • Sätt mål och utvärdera dem
  • Börja! Testa och se vad händer, inget kommer ske om du inte kör

 

Om Maria
Maria har arbetat med ehandel och drivit egna företag i över 10 år. Ett av hennes företag är Nordic Poster Collective som säljer unika och personliga posters. Maria har även onlinekurser inom ehandel och föreläser ofta om digital marknadsföring och ehandel.

Om Ehandelskolan
Ehandelskolan är en utbildning för dig som är nyfiken på ehandel och vill lära dig mer om den växande försäljningskanalen. Ehandelsskolan arrangeras en gång varje termin och ger dig en bred inblick i var det innebär att arbeta med ehandel.

Är du redan igång med ditt företag kan vår inkubator passa dig bättre! Kolla in vad som krävs för dig att ansöka och kontakta oss om du har fler frågor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *