Hoppa till innehåll

E-handelsgigant från Helsingborg satsar på fler visningsbutiker

Helsingborg och nordvästa Skåne har länge setts som ett Mecka för logistik och e-handel. Närhet till kontinenten och flera stora transportleder har lockat många aktörer att etablera sig i regionen. Trademax grundades i Helsingborg för över 10 år sedan och fortsätter att växa och satsa på regionen de kallar hemma. 

”Helsingborg är vår hemstad. Det var där allting startade och vi fortsatt verka”
Tobias Höglind, Retail Manager på Home Furnishing Nordic 

Trademax är ett varumärke som drivs av Home Furnishing Nordic, som i sin tur ingår i koncernen BHG Group med över 1500 anställda. Det är nog få som känner till Home Furnishing Nordic, trots sina 400 medarbetare. Istället har bolaget lagt sin energi på att lyfta sina välkända varumärken; TrademaxChilliFurnitureboxKodin1 och WeGot

Trademax och alla varumärken inom Home Furnishing Nordic har välkända och framgångsrika webbutiker där de erbjuder inredning och möbler till låga priser. Men sedan 1 år tillbaka har de även börjat gasa rejält inom visningsbutiker. 6 nya butiker har sett dagens ljus under det senaste året och fler kommer det bli.

”Vi har den typen av produkter som många vill se och uppleva innan man fattar beslut”
Tobias Höglind, Retail Manager på Home Furnishing Nordic 

Våren 2020 har varit dramatisk och tung för många inom retail, men även vissa e-handelsbranscher. Valet att satsa på visningsbutiker har dock stått fast och inte påverkats av Coronapandemin. Idag görs 20% av köpen i webbutiker först efter att man besökt någon av Home Furnishing Nordics 5 st Chili butiker och 15 st Trademax butiker. 

Varför man tog beslutet att satsa på visningsbutiker är dels för att kunna stärka kunderbjudandet och erbjuda utökad personlig service. Man hoppas också att ökade volymer från butik ska spilla över positivt på e-handeln och ge ökad försäljning online. 

Tanken bakom bolagen har alltid varit att erbjuda möbler och inredning till ett riktigt lågt pris. Samma devis lever man efter idag men har i och med flera starka varumärken i portföljen (TrademaxChilliFurniturebox) ett än större utbud, bättre service och kvalité men lika pressade priser. Att öppna fler butiker är ännu ett steg i ledet mot att erbjuda det kunderna vill ha, där och när de vill ha det. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *