Katarina Andersson har drivit företag under hela sitt yrkesliv och brinner för personlig service. Med Yogia kombinerar hon sitt yogaintresse med det hon gör bäst – affärer och kundbemötande.
Från fritidsintresse till affärsidé
Efter att ha drivit Lyxxa i Helsingborg med sina föräldrar och syskon i många år kände Katarina Andersson att det var dags att testa något nytt. När jag frågar vad som fick henne att starta just Yogia berättar hon om hur hon hade dragits in i yogabubblan och ville vara kvar i den. Hon hade utbildat sig till yogainstruktör, men kände att det inte var helt rätt:
“Jag insåg att det inte hade räckt för mig att vara enbart yogalärare. Det hade inte stillat mig. Så jag började fundera på hur jag kunde behålla yogan i mitt liv och samtidigt göra affärer.”
Katarina gjorde lite efterforskningar och insåg att det fanns få återförsäljare av yogaprodukter på nätet, trots träningsformens växande popularitet. Sedan gick det snabbt: hon hittade ett namn, köpte det och bollen var i rullning.
“Vad tänker kunden när den öppnar sitt paket?”
Med Yogia byter Katarina den fysiska butiksmiljön mot en digital webbshop. Men när jag pratar med henne är det tydligt att hon inte lämnar de personliga relationerna bakom sig:
“För mig är det viktigt med kundbemötande och det är ett perspektiv som jag har med mig hela tiden, även nu när jag inte träffar kunderna ansikte mot ansikte. Det handlar till exempel om att hålla en personlig ton i sociala medier och att tänka på vad kunden upplever när den öppnar sitt paket,” berättar hon.
Jakten på ny kunskap leder vägen
Men eftersom e-handel trots allt är en ny värld bestämde sig Katarina för att jaga proffsen – och det var den främsta anledningen till att hon anmälde sig till E-commerce Parks inkubator:
“Jag ville träffa och lära mig av människor som jobbar med e-handel dagarna i ända. Men jag ville så klart också träffa andra som är i samma situation som mig och få nya kollegor.”
“Att delta i inkubatorn är det bästa beslutet jag tagit”
Katarina ville lära sig nya saker genom inkubatorn – och det har hon verkligen gjort. När jag frågar hur inkubatortiden varit hittills är hon överväldigande positiv:
“Att delta i inkubatorn är det bästa beslutet jag tagit. Hur skulle jag annars lärt mig allt detta? Alla har någon erfarenhet att dela med sig av.”
Som entreprenör har Katarina givetvis stora visioner för företaget. Men hon försöker att ta det ett steg i sänder – även om det inte är så lätt:
“Jag har hela tiden sagt att mitt mål är att kunna ta ut en lön. Att det ska vara mitt enda mål. Fast när jag väl nått det målet vet jag ju att jag inte kommer stanna där.”
Och tur är väl det, tänker jag när vi säger hej då strax därpå. För Sverige kan inte få för många entreprenörer.
/Johanna, redaktör & kontorsgäst