Philip Lexander startade Ansiktsmaskbutiken för att applicera det professorerna stod och pratade om vid tavlan i universitetssalen. Nu, några år senare, har han två olika butiker och jobbar för att skapa en community-känsla bland kunderna.
“Att köpa var för dyrt – så jag startade själv”
Philip säger att han alltid varit intresserad av entreprenörskap och att göra saker själv. När vi sitter i konferensrummet berättar han hur steget från teori till praktik gick till:
“När jag läste detaljhandel och service management i Kalmar ville jag applicera det som professorerna stod och pratade om, så jag började leta efter en mindre webshop som jag kunde köpa och driva. Jag hittade en med hudvårdsprodukter, men kände att det var för dyrt och att jag hellre ville starta upp själv.”
Startade två butiker för att testa fler produkter
Att göra affärer via internet är Philips stora styrka. Det i kombination med duktiga, hudvårdskunniga medarbetare har lett till att produktsortimentet nu innehåller både skönhets-, hälso- och andra hudvårdsprodukter:
“Vi har testat oss fram och breddat sortimentet efter hand som det gått bra. Nu har jag två olika butiker: Ansiktsmaskbutiken för överkroppen och Fotbutiken för underkroppen i princip.”
“Instagram driver mycket trafik”
Även om Philip kan SEO- och konverteringsoptimering är han inte nöjd. Nu vill han bredda sina kunskaper genom E-commerce Parks inkubator och särskilt lära sig mer om sociala medier och hur engagemanget där kan användas för att ta företaget till nästa nivå:
“Det har till exempel varit en ögonöppnare att se de andra inkubatorbolagens Instagram-konton och hur mycket trafik de faktiskt driver. Så jag ser framförallt fram emot att ta del av andras tips för att skapa en starkare community-känsla och bygga ett starkare varumärke.”
Jag önskar honom lycka till och är säker på att hans affärssinne kommer fortsätta föra hans ansiktsmasker längre än vad han räknat med.
/Johanna, redaktör & kontorsgäst
Philips tre bästa tips till den som vill starta eget:
- Testa – utan att räkna med att tjäna pengar. Trial and error är vad som krävs för att du ska hitta rätt nisch!
- Gör det för att det är roligt. Annars är det dömt att misslyckas.
- Förstå att det tar tid och inte så enkelt som det verkar. Det handlar inte bara om att lägga upp en sida på internet – någon ska hitta sidan och vilja köpa det som finns där.