Efter att ha noterat brister i sortimentet av produkter för offentlig utemiljö tog Eric Smith och hans affärspartner chansen att fördjupa produktkategorin med en e-handel. Nu driver Eric Uteprodukter.se på heltid och säljer till Rolls Royce – men det hela började med lillfingervispning och flaggstångsproblem.
Lillfingret räckte inte till när idén blev till verklighet
Tanken om Uteprodukter.se väcktes i universitets vagga. Eric Smith och hans affärspartner Henrik Nyholm, som är VD för moderbolaget till Uteprodukter.se, slog sina kloka huvuden ihop under sina studier i entreprenörskap och affärsutveckling vid Linnéuniversitet. Men idén blev inte till verklighet förrän år 2013.
Efter universitetet jobbade vi på varsitt håll. Men efter några år bestämde vi oss för att göra slag i saken. Vi hade båda arbetat med produkter inom byggsektorn så vi hade både erfarenheter och kontakter, förklarar Eric.
Men vad som började som extrajobb att arbeta med vid sidan satte snart krav på annat.
Vi smög igång under 2013, men jag kände att Uteprodukter.se förtjänade och krävde mer än att bara vispa lite med lillfingret. Därför började jag arbeta heltid med att utveckla och förbättra företaget i april 2016.
“Du får knappast in en flaggstång i bilen”
Eric såg nämligen ett gap hos katalogdrakarna i branschen. Istället för att se uteprodukter som en mindre kategori tog han nischen och gav den bredd och djup i sortimentet på Uteprodukter.se. På frågan kring varför han och hans affärspartner valde att etablera handeln på nätet snarare än i butik är svaret klockrent:
E-handeln har en enorm styrka vid försäljning av stora och otympliga produkter. Att enkelt beställa hem en tolv meter lång flaggstång på nätet är mer lockande än att åka till bygghandeln och försöka få in den i bilen.
Företaget har dessutom en tudelad lösning för lagerhållningen av sina varor:
Vi har ett lager i Småland med våra mest populära produkter för omgående leverans. Annars arbetar vi med dropshipping, berättar Eric.
Från landsting till Rolls Royce – trygghet är A och O
Uteprodukter.se riktar sig främst mot andra företag och organisationer, snarare än enskilda privatkunder. Dessa kan vara allt från kommuner och byggjättar till lyxmärket Rolls Royce. Men de har en sak gemensamt enligt Eric:
För business to business är säkerhet och pålitlighet viktigare än den sista kronan. Man vill inte ligga ute med stora summor pengar, så vi har alltid 30 dagars faktura som betalsätt. Detta gör att kunderna kan få hem varorna hela och fina innan betalningen sker.
Inkubatorn gör det möjligt att bli bättre
Eric hörde talas om E-commerce Parks inkubator genom Facebook. Han klickade på annonsen och sökte. Idag är han en del av inkubatorverksamheten med Peter Höjman i spetsen.
Jag lockades av inkubatorn på E-commerce Park. Man lär sig mycket och kan dra nytta av andras kompetenser. Dessutom ger det en möjlighet att bredda sitt nätverk och få hjälp när det behövs.
När jag slutligen frågar Eric vad vi kan förvänta oss av Uteprodukter.se i framtiden är svaret ett ansiktslyft av hemsidan, en utökning av produkter för att göra e-handeln mindre känslig för säsongsvariationer och en fortsatt utveckling av systerhandeln Lagerprodukter.com.
Jag och de andra på E-commerce Park ser fram emot att följa utvecklingen!
/Johanna, redaktör & medlem i parken