Niklas Håkansson är trendjagaren som utnyttjar sina erfarenheter från Kina för att skapa oslagbara erbjudanden på den svenska marknaden. Vi pratade om sjöjungfrufiltar, secret sauce och hur man hittar nästa succé.
Kinesisk produktion är grunden
Niklas har över 10 års erfarenhet av att driva företag och tillverka produkter i Kina. Tidigare sålde han enbart till andra bolag, men i våras bestämde han och hans fru sig för att ställa om:
Det var Belinda som kom med idén att vi borde börja sälja via marknadsplatser istället. Så vi började med det, men under hösten har vi lagt allt större fokus på vår egna webbshop. Och nu är det den som står i fokus, berättar Niklas.
“Vi utnyttjade trenden med sjöjungfrufiltar”
Konceptet bygger på att INF Company letar efter populära produkter och tillverkar dem i samma kvalitet men till ett lägre pris i Kina, för att sedan sälja på den svenska marknaden. I höstas var till exempel en särskild typ av filt på tapeten – nämligen sjöjungfrufilten:
Vi märkte att sjöjungfrufilten blev allt mer populär och började producera den. Den blev en av våra storsäljare och är ett bra exempel på vår secret sauce: att hitta produkter där vi med våra erfarenheter och kunskaper från produktionen i Kina kan ge ett oslagbart erbjudande här, förklarar Niklas.
På jakt efter nästa storsäljare
Men hur är det att ständigt vara på jakt efter nästa försäljningssuccé? Var letar man? Niklas har sina metoder men berättar att det också handlar om att testa sig fram:
Att gå på mässor och söka på Alibaba är några av sakerna som vi gör för att hitta nya trender. Vi tittar också på vad som redan säljer bra i Sverige. Men framförallt handlar det om att våga köra en testrunda och utvärdera.
“Jag ser fram emot att lära mig ännu mer om e-handel”
Niklas är nu mitt uppe i E-commerce Parks inkubator och har lärt sig en hel del längs vägen. Och det tack vare såväl den inkubatoransvariga Peter Höjman som de andra deltagarna:
Höstens och vinterns träffar har varit väldigt lärorika. Men jag ser fram emot att lära mig ännu mer under våren: det finns så oerhört mycket kompetens samlad här, avslutar Niklas.
Jag tackar för intervjun och lovar att hålla ögon och öron öppna för nästa försäljningssuccé.
/Johanna, redaktör & medlem i e-parken