För drygt ett år sedan delade E-commerce Park of Sweden ut ett e-handelsstipendium till två lovande e-handelsprojekt: Omninom och Ankylo. Nu tar vi tempen på företagen och följer upp vad de har för sig. Först ut är Ankylo, som med sin produkt Fut-aid™ vill minska slitaget på fotbollsskor. Vi pratade med Rasmus Nilsson om idén bakom produkten och resan från UF-företag till handelsbolag.
Ankylo UF startades av Rasmus Nilsson, Oskar Thomasson och Jakob Andersson under deras andra år på Procivitas i Helsingborg. Ung Företagsamhet är en kurs som ges på flertalet gymnasieskolor över hela landet och som uppmuntrar eleverna att bli entreprenörer i tidig ålder.
Vi alla tre har haft ett intresse för entreprenörskap och velat driva företag. När vi brainstormade funderade vi på vad vi själva hade stött på för problem. Och vi insåg att vi alla tre har lagt mycket tid på fotbollsplanen, berättar Rasmus.
Han berättar att fotbollsskor nuförtiden är utformade för att vara lätta och tunna. Detta gör att de också slits snabbare och har en kortare livslängd, särskilt vid mycket spel på konstgräs.
Efter research kring olika plastbitar eller spray att sätta på skorna fann Rasmus och hans kompisar lösningen som de döpte Fut-Aid™. Han jämför det med ett plåster, men som används i förebyggande syfte. Det är i töjbar plast med klister och fästs längst fram på skon.
Man lägger mycket pengar på sina fotbollsskor och de ska också vara snygga. Då vill ingen ha en stor ful plastbit på. Vår produkt syns knappt, men skyddar skorna ändå!
“Fotboll ska vara för alla”
Teamet bakom Ankylo tycker att fotboll ska vara för alla. För familjer med flera barn eller en sämre ekonomi kan det snabbt bli dyrt med utrustning. Därför är egentligen föräldrarna den största målgruppen – de yngre spelarna tänker inte så mycket på kostnaden.
Idag kan man behöva betala runt 2000 kr för ett för bra fotbollsskor, vilket är väldigt dyrt för en familj med flera barn som vill spela fotboll, exemplifierar Rasmus.
Ankylo-skyddet håller ca 2-3 månader och förlänger livstiden på skorna. Istället för att köpa nya skor tre gånger per år, kan man alltså ersätta Fut-Aid™ när det har slitits ut och därmed få skorna att hålla ett tag till.
Från UF till handelsbolag
Det var killarnas lärare som uppmärksammade dem på e-handelsstipendiet. De startade Ankylo UF tidigt hösten 2015 och fick stipendiet i december samma år. Och kanske gav det den där extra motivationen som behövdes för ett framgångsrikt UF-företag – killarna vann nämligen senare ”Årets vara” på SM i Ung Företagsamhet (bild).
I början hade vi inte mycket kapital att röra oss med, stipendiet gav en push och en extra säkerhet. Sedan betydde bekräftelsen från en extern aktör med gott anseende i regionen mycket!
Stipendiet var en anledning till att de startade Ankylo Handelsbolag efter att UF-företaget avvecklades. Önskan är att kunna arbeta heltid med Ankylo och kanske på längre sikt nå marknader utanför Sverige, såsom Storbritannien och Tyskland.
I EU finns det över 18 miljoner fotbollsspelare och bara i Tyskland och Storbritannien finns det över 8 miljoner spelare. Efterfrågan och behovet finns, poängterar Rasmus.
Först är det dock fokus på Sverige där stipendiepengarna kommer användas både till att utveckla en ännu mer kostnadseffektiv tillverkningsmetod och marknadsföring av Fut-Aid™. Och att fortsätta sälja på nätet är det inga tveksamheter om: 30-40% av försäljningen sker redan online.
Känner du någon som byter fotbollsskor lika ofta som underkläder? På Ankylos hemsida kan du läsa mer om skyddet som hindrar slitage och kanske prova själv! Och om du själv driver en nystartad e-handel kan vår inkubator kanske vara något för dig – uttagning sker senare i vår men du kan skicka in din ansökan redan nu!
/Johanna, redaktör & medlem i parken