Lena Brandt Persson från Pura of Sweden berättar om viljan att göra något eget samt vikten av att ändra modebranschen för en hållbar framtid och att dela kunskap.
Det är en isande eftermiddag som jag hastar in på Zoégas kafé på Drottninggatan. Några minuter senare stiger Lena Brandt Persson in och vi värmer oss med en kopp kaffe. Lena är grundare och ensam drivare av Pura of Sweden, ett klädmärke som skapar och säljer kläder av bambu. Vi kommer snabbt in på frågan om bambuns egenskaper och det märks tydligt att Lena har ett starkt engagemang för miljö och en hållbar framtid.
Bambun växer som ogräs. Den behöver nästan inget vatten till skillnad från bomull, som kräver ca 5000 liter vatten för att ta fram en t-shirt. Bomull skördas inte så ofta så tänk om man hade gått över från bomull till bambu, vilka areal man hade kunnat spara?! Jag läste att år 2050 räcker inte bomullen till för att vi utnyttjat för mycket av jordens yta. Vi måste göra något innan dess. Vi lever som om vi har två jordklot.
Lena är övertygad om att något kommer att hända och att bambun kommer vara en del av det och ser med spänning på framtiden. En hållbar tillverkningsprocess är viktig, men Lena menar att det är svårt att som liten aktör att påverka tillverkningsprocessen men hon har varit tydlig mot fabriken.
Det viktigaste för att processen inte ska ha negativ inverkan på miljön och arbetarna är att det sköts ansvarsfullt genom slutna system i fabriken.
Hur började det?
Någonstans var det någon som sa att bambun var ett av världens mest miljövänliga material och att den fanns som textil. Lena började undersöka det mer och insåg att bambun har fantastiska egenskaper som att den är antibakteriellt och fuktabsorberande. Hon berättar att hon senast idag blivit förvånad över bambuns egenskaper.
Var och tränade idag och hade jag glömt handduken. När jag steg ur duschen tog jag mina träningsbyxor av bambu och torkade mig med. Och än en gång blir jag påmind om att bambuns otroliga egenskaper. Jag torkade kroppen en gång och sen var jag helt torr, till skillnad från med en vanlig handduk som man gnider flera gånger och ändå inte känner sig helt torr.
”Utan inkubatorn vette gudarna om jag orkat”
Att komma in på E-commerce Park har varit väldigt berikande och Lena är glad över att de sitter i HD-husets nya fräscha lokaler som hon menar inbjuder till nätverkande och kompetensdelning.
Jag får kompetensutveckling, nätverk och socialt umgänge – tre bitar som är lika viktiga. Det är svårt att sia i hur framtiden kommer se ut gällande konsumtions och köpbeteende. Då är det skönt att ha så mycket kompetens omkring sig.
/Calle Norling, BLUE Studios