Amelie Lidén är VD och delägare i E-commerce Park. Det har varit två framgångsrika men omvälvande år sedan E-commerce Park först slog upp dörrarna i januari 2015. Nu är det ytterligare förändringar på gång då Amelie ska gå på mammaledighet till sommaren och en vikarie till henne eftersöks. Vi har träffat Amelie för att höra om hennes vardag och om framtiden för E-commerce Park.
Att driva en företagspark är utmanande. Det går inte att göra allt själv, men genom att ha bra folk runt omkring sig som kan hjälpa en och öppna dörrar kommer man långt.
Hur E-commerce Park of Sweden växte från idé till verklighet
Amelie Lidén arbetade i fyra år som personalansvarig inom resebranschen, därefter bestämde hon sig för att studera Service Management med inriktning Hälsa. Där träffade hon entreprenörerna Karsten Deppert och Dan Nilsson som under 2014 pitchade idén bakom E-commerce Park för henne.
Karsten frågade om jag var sugen på att vara med. Och det var jag såklart! Jag tyckte att det lät som ett väldigt spännande och viktigt projekt att vara en del av – för e-handlaren, för staden och för min personliga utveckling.
Amelie berättar att grundidén till E-commerce Park var bra redan från början, men finansiering behövde lösas. Slutligen bestämde Karsten och Dan att de skulle gå in med eget kapital och i samma veva blev Amelie också en av delägarna.
För min del ser jag parken som en väldigt rolig och lärorik skola. Vi huserar många drivna företagare som vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.
E-handel och digital handel är kärnan i E-commerce Park
Dörrarna till parken öppnades i januari 2015 i Kemiras gamla lokaler. Där hade de 30 bolag, främst e-handlare och leverantörer. Idag har de istället flyttat till HD-huset där det i dagsläget är 28 kontorsgäster. Här har de flesta kontorsgästerna följt med från tiden på Kemira, men nu med större kontor eftersom de expanderat och anställt mer personal.
Vad är ditt mål och din dröm med företaget? Oavsett om entreprenören drömmer att omsätta tillräckligt för att kunna försörja sig själv eller om det är att omsätta 50 miljoner med flertalet anställda, vill vi vara med och hjälpa dem på deras resa.
Det sitter allt från nybakade e-handlare till större bolag med en hög omsättning. E-handels-inkubatorn är en viktig del i parken, och de ökat från fyra deltagare första året till 16 stycken 2017.
Psst! Vill du bli en del av e-handelsinkubatorn? Anmäl dig här!
Målet: att bli en kunskapshub med en familjär känsla
Eventuellt kommer ytterligare expansioner ske under 2017, men de största satsningarna just nu ligger på evenemang. Varje månad är det 1-2 event planerade såväl internt för kontorsgästerna som externt för alla som är intresserade. Meningen är att medlemmar och gäster ska kunna knyta mer kontakter och få mer insikter i branschen.
Målet är att alltid hålla den tajta gemenskapen där alla känner alla – oavsett storlek på bolag.
En strategi för att nå målet att bli en kunskapshub är också att knyta mer samarbeten med skolor för ett stadigt flöde av kompetens och ambition.
Hur ser vardagen ut?
Vi frågar hur en vanlig dag kan se ut, varav Amelie skrattar och berättar att ingen dag är den andra lik. Ena timmen kontrollerar hon ekonomin, medan hon i nästa stund ser till att ett event rullar på, att hyresgästerna stöds och förbereder annonser som ska ut.
Som med alla nya verksamheter har det varit en del trial and error under åren och det har verkligen varit spännande att ha varit med hela vägen från start! Det har varit väldigt utvecklande och roligt att arbeta – och fortsätta arbeta – med parken.
När en ny person nu ska vikariera för Amelie hoppas hon att det blir någon som förvaltar E-commerce Park och det arbetet som gjorts. Men också någon som är vaken och innovativ och inte är rädd att sätta sin prägel på verksamheten.
Tycker du att det låter som en spännande plats med ett varierat och roligt jobb? Kanske är du E-commerce Parks Partner och Community-ansvarige, läs annonsen och ansök här!
/Sarah, redaktör och medlem i parken