Dan Nilsson kom på idén till E-commerce Park och Karsten Deppert släppte den inte. I början av 2015 slog de två entreprenörerna upp dörrarna till e-handelsparken i industrigiganten Kemiras gamla lokaler tillsammans med VD Amelie Lidén och idag är verksamheten inhyst i före detta HD-huset. Här berättar Karsten sin version av historien: vad som gjorde idén värd att förverkliga, hans förväntningar och hur han ser på parkens roll i näringslivet.
Dan Nilsson fick idén till E-commerce Park när han satt i egna lokaler och insåg problematiken i att kombinera en flexibel e-handel med lokalkontrakt skrivna på 3-5 år.
Ett co-workingspace för e-handlare skiljer sig från vanliga kontorshotell. Man behöver kanske ett rum till personal, men motsvarande tre rum till lagerutrymme. Och helt plötsligt kanske det går bra för verksamheten och man behöver motsvarande fem rum till för lagret. Det finns ett behov av utrymme och ett behov av att kunna byta lokal frekvent. Jag tyckte därför att idén som Dan kom med var logisk, förklarar Karsten på frågan om vad som gjorde parken värd att förverkliga.
Han menar också att synergierna är ännu större på ett e-handelshotell än ett vanligt kontorshotell.
Det har visat sig att 90 procent av de problem du har, har andra e-handlare också. Man har behov av samma expertis och tjänster och kan gå ihop kring exempelvis den digitala marknadsföringen eller inköp. Och trots att man har enormt mycket gemensamt, slåss man oftast inte om samma kunder, säger han.
Första tanken har utvecklats till något annat
Nu har parken varit öppen i två år. Karsten Deppert menar att det blivit bra, även om det inte blev som han tänkt sig.
Den initiala tanken var att lager och kontor skulle leva i symbios och att man gemensamt skulle anlita packpersonal och dylikt. Men så blev det inte. De som har större lager har dessa i andra lokaler, bara några med mindre lager har det i parken – oftast i kontorslokalen. Community och logistik utgör två åtskilda delar istället för en. Och det funkar hur bra som helst.
”Parken är ett av stadens två näringslivskluster”
Oavsett strukturen innanför väggarna så är E-commerce Park en viktig del av Helsingborgs näringsliv idag, enligt Karsten.
Detta är ju det ena av stadens två näringslivskluster. Det andra är Mindpark. Det är många bolag utifrån som kommer på parkens evenemang och föredrag om till exempel SEO och juridiska frågor, konstaterar han.
Han berättar också att E-commerce Park kommer att satsa ännu mer på evenemangen under 2017. Ett till två event är planerade varje månad för kontorsgäster och bolag utifrån. Och själv kommer han att fortsätta i sin roll som strategisk rådgivare och utveckla konceptet och externa partnerskap.
Vi ska fortsätta att växa – både e-handelsparken och bolagen i parken. Eventuellt arrangerar vi en e-handelsskola också, för de som är intresserade av att starta ett e-handelsbolag. Det är mycket spännande på gång, avslutar Karsten.
/Caroline Säfstrand, redaktör