I dagens snabbväxande värld av e-handel kan det ibland vara svårt att sticka ut från mängden. Konkurrensen är stor och det kommer hela tiden nya metoder och nya verktyg för e-handlare att utveckla sin verksamhet. Vi har samlat några tips från framgångsrika e-handlare som delar med sig av hur du kan vässa din e-handel.
Använd sociala medier strategiskt
Sociala medier är ett marknadsföringsverktyg som kan vara knepigt för e-handlare. Idag framhävs ofta vikten av en kontinuerlig och kvalitativ närvaro på sociala medier men en aktiv närvaro på sociala medier kräver både planering och mycket tid.
För att spara tid och energi är det klokare att börja med att identifiera en eller två plattformar som passar er målgrupp och satsa allt krut där. Om er målgrupp finns på Facebook och ni får bäst spridning på den plattformen – lägg all er energi där till att börja med. Satsa på en plattform och gör det helhjärtat. Att ha en stark närvaro på åtminstone en sociala medier-plattform kan vara till stor hjälp för att utveckla ett varumärke.
Erbjud gratis frakt
Frakten är ett ständigt huvudbry för en e-handlare. Att ha en väl fungerande fraktmetod är en förutsättning för en framgångsrik e-handelsverksamhet och för dina kunder kommer frakten sannolikt alltid att vara en avgörande faktor. En frakt som kunderna upplever som krånglig eller är för dyr kan vara förödande för din e-handel.
Å andra sidan kan du utnyttja fraktens betydelse för kunderna till din fördel. Att till exempel erbjuda gratis frakt kan vara ett enkelt och smart sätt att skapa en relation till nya kunder, som sätter ett högt värde på förmånliga fraktvillkor. I det långa loppet kan fri frakt göra en engångskund till en stammis.
Läs också: Fyra fördelar med att ha kontor på E-commerce Park
Dela kundernas upplevelser
Som e-handlare kan kunderna inte se eller röra dina produkter. De måste förlita sig på att produktbilderna och produktbeskrivningen stämmer överens med verkligheten. Därför kan det vara en bra idé att publicera kundernas bilder och erfarenheter av dina produkter på dina sociala medier och hemsida.
Potentiella kunder kommer att känna sig tryggare och mer benägna att handla från dig om du kan visa upp nöjda kunder. Dessutom kommer de kunderna som publiceras i dina kanaler att bli mer benägna att handla igen och berätta om din butik för vänner och familj.
Outsourca
Som e-handlare kan det lätt kännas som att man behöver kunna allting som ryms inom bolaget. Särskilt om du är i uppstartsfasen. Finns det arbetsuppgifter som kräver en kompetens som inte redan finns i bolaget – var inte rädd för att ta in hjälp. Att outsourca arbete till en extern part är ofta nödvändigt för långsiktig framgång.
Det kostar naturligtvis pengar och med en extern part löper man alltid risken att arbetet inte blir gjort som man har tänkt sig. Men skulle det inträffa är det lättare att klippa banden med än konsult än en anställd.