Michael Wictor, VD på Ehandel.se, berättar företagets historia och framtidsplaner, om vikten av att dela kunskap och rollen som det svarta fåret på E-commerce Park.

Idén bakom e-handel.se skapades 2009 som ett projekt under eventet 24 Hour Business Camp av entreprenören Dan Nilsson. Nuvarande VD Michael Wictor kom i kontakt med företaget 2012 i samband med att han var VD för ett företag som sålde annonslösningar. Det visade sig att samarbetet inte skulle sluta där. Michael och Dan började prata om bolagets framtid och 2015 gick Michael som operativ chef.

Jag är ekonom i grunden och gjorde en ganska traditionell resa i grunden där jag började på ett företag och avancerade till försäljningschef och sedemera VD. Sedan tröttnade jag på det, ville göra något annat och startade därför eget. Att jag senare kom i kontakt med Dan och e-handel.se var vältajmat. Det var ett självklart val att gå in i Ehandel.se.

“Vi har en vansinnig tillväxt”

Från början sköttes all verksamhet med frilansare men 2015 bestämde bolaget sig för att satsa ordentligt och investera i framtiden. Idag har de 8 anställda och 13 000 medlemmar. “Vi har en vansinnig tillväxt och omsättningen har tripplats och vi arbetar med flera tjänster för e-handlare.“ Det betyder dock inte att företaget är nöjda och slår av på takten.

Michael är väldigt optimistisk till framtiden och avslöjar att de sneglar över Sveriges gränser mot de nordiska grannländerna. Dock finns det finns det mycket att göra i Sverige. E-handeln omsätter 60 miljarder i Sverige men trots att utvecklingen leder framåt så släpar vissa områden efter. Michael pekar på livsmedelsindustrin i Sverige, där e-handeln står för en väldigt liten del av marknaden och jämför det med Storbritannien där ehandeln av mat står för en mycket större del.

Michael poängterar att det är viktigt att städer prioriterar e-handeln och tar upp städer som Borås, Kalmar och Helsingborg. I en rapport som Ehandel.se publicerade rankas Helsingborg bland de fem bästa e-handelskommunerna och har flest e-handelsbutiker per capita. Det är med andra ord ingen slump att det är i Helsingborg företaget valt att förlägga sin verksamhet.

 

“Vi är väl det svarta fåret”

Michael lyfter även fram möjligheten av att dela kunskap. “Att få sitta med andra inom samma bransch och med mängder av kunskap är fantastiskt och enormt värdefullt. Vi är väl det svarta fåret” säger han och skrattar. Han förklarar:

Vi är ju ingen e-handlare. Men det är fantastiskt att man kan sitta och prata och dela kunskap med ehandlare och för vår del erbjuder det goda möjligheter att intervjua intressanta bolag och följa intressanta idéer.