Så svarar Michael Sejrbo-Petersen på frågan om vad drömrubriken är. Inom kort kommer han tillsammans med E-commerce Park att packa väskorna och flytta från de nuvarande lokalerna i Helsingborgs hamn till Helsingborgs Dagblads gamla lokaler på Berga. Han tycker att det är en passande lokal att skapa rubriker i. Michael är en av de entreprenöriella talanger som utgör E-commerce Park och berättar om hur kärleken förde honom till Tietgen Business College och hur en kille som delade ut flyers för en pizzeria fick honom att ifrågasätta direktreklamens effektivitet och så fröet till vad som idag är Dirma.
Michael följde hjärtat till Danmark och hamnade på Tietgen Business College och det var i ett examensprojekt som idén till Dirma skapades. Idén är uppbyggd på att föreningar ska kunna tjäna pengar samtidigt som annonsörer ökar effektiviteten och minskar onödigt svinn.
Jag hade ingen aning vad jag skulle skriva om men en dag ringde det på dörren till trapphuset och in for en kille som kastade pizzaflyers i brevinkasten. Det fick mig att tänka. Som student hade jag själv inte råd med pizzan. En granne var en gammal tant med måttligt intresse och en annan granne var jazzmusiker och tvåbarnspappa som bara åt ekologiskt. Det kändes bortkastat, förklarar han.
Michael började fundera kring hur reklamen kan effektiviseras. Idén realiserades i examensarbete men hamnade sedan i byrålådan där den låg och småputtrade i fem år.
Vid sidan av arbetet bestämde han sig dock för att göra något av idén och deltog i Forza of Swedens sommarentreprenörer samt Barcamper, båda idéella organisationer som arbetar för att främja entreprenörskap.
Konceptet går ut på att investerare kör runt och intervjuer entreprenörer. Jag kom in på ett bananskal i sista stund och gick vidare som 1 av 80 företag till en grupp på 20 företag som fick möjlighet att förfina sitt konceptet tillsammans med experter i en företagsaccelerator under en intensiv vecka. En vecka efter vi avslutat företagsacceleratorn ringde Barcamperteamet och berättade att jag var 1 av 11 företag som gått vidare från gruppen och fick hålla en presentation för ett stort antal domare och investerare, berättar han.
Idag har det gått sex veckor efter presentationen och Michael berättar att han fick god respons och många kontakter. Nu blickar han framåt mot nya mål.
“Framtiden är definitivt ljus”
Människor är idag skeptiska till reklam och ogillar att få irrelevant information kastad över sig enligt Michael:
Reklam upplevs som störande och ändå har jag en uppmätt läsningsverifikation i snitt över 50 %. I ett kampanjutskick för Ica Oj! I Åstorp hade jag en läsningsfrekvens på 81 %. Detta tar jag som en verifikation på att mitt sponsringskoncept med skräddarsydda kampanjer är genomarbetat och uppskattat. Jag har en expansiv strategi för de kommande tre åren och med mina resultat: ja, jag är jättepositiv till framtiden.
Hur känner du för flytten till det gamla HD-huset?
“Det ska bli fantastiskt att komma in nya lokaler” svarar Michael, som tror att det kommer bli mer öppet och mer gemenskap:
Jag behöver social interaktion och att ha en arbetsplats där det finns människor som delar intressen och som förstår utanförskapet att inte vara “normal löntagare”. Att ha människor som sporrar och hjälper en betyder oerhört mycket. Det är mer kultur på E-commerce Park än vad som syns. Det finns otroligt mycket erfarenhet och kompetens och folk arbetar väldigt hårt. Där är frukostar som skapar möjligheter att ventilera frågor med folk och bidrar till en stark gemensam samt en gemensam strävan. Det finns en stark vilja att hjälpa varandra.
Han förklarar:
Inför min engelska presentation av Dirma på Barcampers demodag gick jag runt och frågade folk från olika företag om de kunde lyssna på min presentation och komma med feedback. Alla ställde upp direkt, då alla vet hur viktigt det är att prestera bra i dessa sammanhangen. Nätverket och kompetensen kombinerat med lagandan är guld värt. Sedan är HD-huset givetvis ett ställe med anor och läget gör det klockrent att pendla och mötas.
Vi på ehandelsparken tackar Calle Norling från BLUE Studios för denna fina intervju med Michael.