Camilla och Anna Pettersson var själva stora nätshoppare och hade många kontakter inom inredningsbranschen. Deras tanke om att “detta kan vi göra bättre” ledde till webbshopen Anilla.se – som de nu vill ska växa sig lagom stor.
“Fastän vi var på Väla varje dag handlade vi bara på nätet”
Camilla och Anna hade jobbat hela sina liv på familjeföretaget Lyxxa, som deras mormor och morfar startade 1952. Men när deras föräldrar skulle gå i pension förra året bestämde de, tillsammans med sin tredje syster Katarina, att det var dags att göra något annat:
Jag och Anna kände att vi ville fortsätta jobba ihop och fann ganska snabbt att vi ville starta en e-handel inom livsstil. Vi handlade själva bara på nätet – trots att vi var på Väla varje dag – och hade viss e-handelserfarenhet från Lyxxa, så vi kände att det fanns bra saker som vi ville testa själva och saker vi kunde göra bättre, berättar Camilla.
Hon fortsätter:
Att det blev just livsstil och inredning berodde på att vi hade mycket kontakter där. När man till exempel åker på en mässa för att handla in smycken är det många märken som har både och.
En färgklick som sticker ut i den svartvita massan
Kombinationen av e-handel och livsstil, samt deras namn Anna och Camilla, resulterade i livsstilsbutiken Anilla.se. Men konkurrensen från andra kräver en stark nisch:
Vi är inte mycket för det gråa och det vita. Det ska vara färg och form. Och vi blir väldigt glada om vi kan hitta så lokala produkter som möjligt, svarar Camilla på frågan om vad som skiljer deras webbshop från andra livsstilsbutiker.
Hinzaväskan är ett bra exempel: den finns i mängder av färger och tillverkas i Småland. Den är en av våra storsäljare, förklarar Anna.
“Vi vill inte bli störst”
Genom att satsa på det färgstarka, lokala och småskaliga hoppas de kunna leva på Anilla.se. Systrarna poängterar att de inte satsar på att bli störst i Sverige, utan att de vill behålla det småskaligt:
Vi vill behålla kontrollen och sköta alla leden själva. Att lägga ut packning eller något annat skulle vi inte få för oss, säger Anna.
Camilla fyller i:
För oss är det självklart att packa själva och skriva en personlig hälsning. Det är roligare så.
Hårda ord och planering inför julhandeln
Sedan augusti deltar Camilla och Anna i E-commerce Parks inkubator. Och även om orden kan låta hårda ibland så uppskattar de att ta del av andras syn på vad de gör:
När vi bytte till Quickbutik och lanserade en ny webbshop i början av oktober fick vi en spark i baken. Medan vi satt och funderade på vilken nyans av rosa som hemsidan skulle ha sa alla “skit i det, ut med sidan”. Det var lärorikt och vi insåg att det är lätt att stirra sig blind på saker, berättar Anna.
Den nya webbshopen har nu varit igång i cirka tre veckor och det är fullt ös för systrarna. Förutom att delta i inkubatorn lägger de mycket tid på sociala medier och bloggen. Nu börjar dessutom julen närma sig och planerna är i full gång:
Vi ska bland annat ha två adventsmyskvällar. Och sen vill vi så klart slå in många julklappar, svarar Camilla på frågan om vad som sker härnäst.
Jag tackar så mycket för intervjun och längtar genast efter att börja handla julklappar.
/Johanna, redaktör & medlem i e-parken