“Målet är att hamna bland de största. Dior, Prada och gänget”, säger Charlotte Henningsson med en naturlig säkerhet. I samtalet med Charlotte kastas man mellan självsäker kaxighet och varm ödmjukhet. Charlotte menar att det är viktigt att sätta höga mål och att som företagare alltid sträva mot toppen. Hon är “in it to win it”.
Charlotte började med att starta webshopen At Charlottes där hon säljer utvalda varumärken inom inredning. Planen är dock att expandera och hon arbetar nu med att lansera två ytterligare varumärken, DSGN by Charlotte och Nalle & Co. Hon visar även upp ett patent på väggen för en egen linje av porslin som hon arbetar med att ta fram. Framtidsvisionen är att skapa en egen linje av produkter och kombinera dem med andra utvalda varumärken.
“Det har alltid funnits ett driv att göra något och en skaparlust i mig”
Charlotte har en lång bakgrund som bankrådgivare och när hon fick chansen att hoppa av med ett avgångsvederlag tog hon chansen att starta sitt eget. Anledningen till att det egna företagandet inte kom tidigare menar hon beror på att hon inte var mogen men att när chansen kom som var det nu eller aldrig.
I ett inlägg från juli 2016 berättar Charlotte att de stora fördelarna med E-commerce Park är gemenskapen och att få vara runt likasinnade. Flera månader senare så tycker hon likadant och poängterar att det finns mycket kompetens och att viljan att dela med sig är stor. Men på ett personligt plan har det skett en stor skillnad. Sedan några månader tillbaka har familjen fått ett tillskott i form av en flicka, något som givetvis påverkar framtiden. Vi pratar om hur egenföretagande och föräldraskap går ihop.
Som egenföretagare är det skönt att kunna styra över sin tid och kunna följa med på alla aktiviteter.
Dock erkänner Charlotte med ett skratt att hon kanske varit något optimistisk till hur hon skulle kunna kombinera jobb och barnskötsel.
Min tanke var att jag skulle kunna gå omkring med henne i en babybjörn på magen om dagarna, men så enkelt är det visst inte.
Vad är framtidsplanen?
Med en sexåring och en bebis så menar Charlotte att tiden inte räcker till. Samtidigt arbetar hon med att ta fram sin egna porslinserie samt lanseringen av DSGN by Charlotte och Nalle & Co. Med ett sådant tempo är vi övertygade att Charlotte kommer ta världen med stormsteg och hoppas på några biljetter på Front row under modeveckorna i Paris, Milano eller någon annan metropol.
/Calle Norling, BLUE Studios