En viktig del av alla verksamheter är att synas för sina kunder. Syns du inte kan du inte sälja. Linnéa Vikbrandt föreläste på terminens Ehandelsskola för att prata om just detta. Linnéa arbetar på Fieldly som Head of Content and Communication och har tidigare startat Contentor Marketing. Till deltagarna på Ehandelskolan delade hon med sig av praktiska tips för att blir bättre på att skapa content.
“Nobody cares about products, except you. Create interesting content”
Content marketing innebär att man med hjälp av ”innehåll”, dvs. material som publiceras på digitala och analoga kanaler, marknadsför sitt företag. Innehållet ska vara värdefullt och relevant för personen som läser det. Det är därför viktigt att känna sin målgrupp och ha en förståelse för varför de följer dig och önskar ha ut av att följa dig. Det i sin tur innebär att man såklart ska ha en tydlig bild över vem som är min målgrupp.
Content marketing handlar också om att bygga upp förtroende och en persona kring ditt företag. När kunden litar på dig kommer den vara mer benägen av att handla av dig. Företagets persona berättar vilka värderingar det är grundat på, visionen och historien bakom företaget. När du skapar content kan du därför både berätta om dina tjänster och produkter, men även om de anställa på företaget, leverantörer, resan hit, framgångar och idéer. Det man allra helst vill få till är inte bara att företaget ska prata, utan att kunden ska svara. Den dialogen är ovärderlig när det kommer till att bygga tillit, få feedback och ambassadörer som kan sprida ditt varumärke.
Det är inte alltid lätt att komma på bra idéer till content. Linnéa tipsar därför om att ställa dig själv följande frågor, vilket du sen kan använda för material till din blogg, sociala medier, nyhetsbrev med mera:
- Hur kan jag hjälpa besökaren handla av mig?
- Hur kan jag besvara besökarens frågor utan att träffa henne?
- Vem har min kunds uppmärksamhet idag?
- Varför handlar man de produkter jag vill sälja?
”Var en hjälpsam vän med (minst) en baktanke”.
Ett annat tips är att helt enkelt inspireras av andra. Hitta företag både inom din bransch men även inom andra verksamheter som du tycker har roliga inlägg, intressanta klipp eller dåliga hemsidor. Vad är det som gör just den kanalen eller plattformen bra eller dålig?
Linnéa menar att det finns en content-skapare i oss alla. Såklart kan inte alla blir proffs, men genom att öva och inspireras av andra kan vi bli bättre. Om inte annat finns det mängder av kunniga personer man också kan anlita om plånboken tillåter. Det bästa med content marketing är dock att det inte behöver kosta mer än din egen tid. Och det är bara din kreativitet som sätter gränserna.