E-commerce Parks inkubatorsprogram pågår för fullt där femton spännande e-handlare får stöttning i början av sin e-handelsresa. En av deltagarna är Cornelia Molin som med sin e-handel ”The Shoelace Brand Stockholm” vill utvecklas och bli det självklara valet för attiraljer till sneakers!
Cornelia Molins bolag The Shoelace Brand Stockholm är en de e-handlare som utgör vårens inkubatorsprogram på E-commerce Park. De samlas en dag i veckan och utvecklas och inspireras inom såväl e-handel som företagande.
”Jag älskar inkubatorn! Både att få träffa alla deltagare men även att få lära sig så mycket nytt. Efter varje tisdag har man en lång ”to-do-list” med saker man känner att man bara måste göra! Ofta är det många saker man inspirerats av andra e-handlare att testa på.”
Det faktum att alla deltagare i inkubatorn är på liknande resor med sina bolag och ställs inför ungefär samma problem gör att man kan lära sig av varandra, menar Cornelia.
”Det är väldigt viktigt att som ny företagare vara i en miljö med andra som är i ungefär samma situation. Det är mycket roligare, mer inspirerande och givande att arbeta i en sådan miljö. Och det finns alltid så mycket kunskap man kan förvärva!”
I slutet av 2016 startade Cornelia bolaget The Shoelace Brand Stockholm som säljer skosnören för sneakers. Idag driver hon bolaget tillsammans med sin kollega Jannike. Skosnörena är paketerade som en accessoar och är alltid designade utefter säsongens trender. Faktum är att idén föddes efter att Cornelia bestämde sig för att städa ur garderoben!
”Jag minns att jag rensade ur garderoben och hittade ett par sneakers som jag hade köpt ett par år tidigare i Lissabon. Skorna var uppenbarligen inte så snygga eftersom de hade legat längst in i garderoben och de var dessutom för små. Men jag lade märke till att skosnörena var väldigt snygga och sparade snörena. Där uppstod idén om att designa snygga skosnören och erbjuda ett alternativt sätt till att köpa nya sneakers varje säsong.”
E-handeln är i full gång och inom kort kommer produkterna från bolaget att finnas hos 24 stycken återförsäljare runt om i landet. Men den långsiktiga ambitionen är fortfarande att e-handeln ska stå för runt 90 procent av den totala försäljningen. Bolaget har tagit stora kliv på kort tid och lanserar nu sin tredje kollektion under våren och sommaren 2018. Förutom att växa på den svenska marknaden är det även ett tydligt mål att etablera sig globalt.
”Förutom att bli det självklara valet när du köper attiraljer till sneakers, har vi även som målsättning att etablera oss i Europa och framförallt USA. Det finns en superpotential för oss på den amerikanska marknaden och vi kommer därför påbörja försäljning på Amazon i USA under året. Tyvärr är det ingen självklarhet i Sverige att man byter skosnören för att pigga upp sina skor. Men snart kanske?”