Käthe Nilssons idé var lika enkel som briljant: en hemsida där olika prenumerationsboxar finns samlade och kan jämföras med varandra. Med hittabox.se tar hon prenumerationstrenden vidare – och varken copycats eller geografiska avstånd stoppar henne.
En månadsbox med magi
På hittabox.se finns just nu cirka 150 olika månadsboxar, varav de flesta är svenska. Att prenumerationsboxar är hett råder det alltså ingen tvekan om, men fortfarande finns det en stor potential på marknaden:
I jämförelse med USA saknas det fortfarande flera boxar i Sverige. Det finns till exempel ett begränsat utbud av boxar inom kök, bakning och magi, förklarar Käthe när jag träffar henne i konferensrummet på e-handelsparken.
Hennes mål med hemsidan är att få ännu fler personer att upptäcka fördelarna med månadsboxar. Och på frågan om vad det är som gör dem så speciella svarar hon:
Det är som att få hem en present till sig själv varje månad. Du vet inte innehållet exakt, mer än att det följer ett visst tema. Det gör det möjligt att pröva nya produkter som du inte hade hittat annars.
“Fundera inte, bara kör igång”
Allting började förra julen. Käthe försökte hitta vilka olika prenumerationsboxar som fanns på marknaden och letade efter en samlingssida, men hittade ingen. Då bestämde hon sig för att göra en själv:
Jag satte mig samma dag och fixade sidan. Sedan var jag ganska snabb med att skicka ut pressmeddelanden för att se om det fanns något intresse för min idé. Och det fanns det, så då visste jag att jag kunde satsa mer på den.
Och just att gå från idé till handling på direkten är Käthes främsta råd till andra som vill starta eget:
Fundera inte så mycket, bara kör igång och lös saker efter hand. Det går ändå inte att planera exakt hur det ska bli.
Copycat bekräftade affärsidén
Bara en månad efter starten märkte Käthe att någon hade kopierat hennes texter och satt upp en liknande sida. Men härmapan stärkte övertygelsen om att hon var något på spåren:
Jag valde faktiskt att ändra mina texter istället för att gå vidare. Samtidigt var det en bekräftelse på att jag hade någonting bra på gång.
Och det hade hon verkligen. De första månaderna gick bra och sidan fick en hel del press. Besöksantalet har sedan dess gått upp etappvis, särskilt nu efter sommaren.
“Det här är e-handelsmecka i Sverige”
Men målet är så klart att öka trafiken ännu mer och som deltagare i E-commerce Parks inkubator ser Käthe fram emot att få ta del av andras kunskaper inom området:
Jag tänker mig att detta är e-handelsmecka i Sverige. Så även om jag har långt att köra från Svedala är det värt det. De som kan e-handel är här, så det är här man ska vara.
Jag kan inte annat än hålla med henne och tackar för en inspirerande pratstund.
/Johanna, redaktör & medlem i e-parken