Tisdagen den 19 april kom vårt partnerföretag Pineberry på besök och bjöd på en intensivkurs i annonsering på Facebook och Instagram. Stora konferensrummet på femte våningen var närmast fyllt till bristningsgränsen med kunskapstörstande e-handlare och nyfikna entreprenörer. Sökmotorkonsulten Nicklas Krus, ursprungligen från Sundsvall och självutnämnd e-handelsnörd, gick med norrländskt lugn systematiskt igenom hur vi bör tänka för att få mesta möjliga nytta av de pengar vi spenderar på annonsering.
Annonser på Facebook konverterar lättare
– Vi spenderar i snitt en timme per dag i sociala medier. I de lite yngre målgrupperna lägger man däremot uppemot två timmar per dag på sociala medier, berättar Nicklas Krus medan vi i publiken tittar lite lätt chockat på varandra.
Fyra miljoner svenskar är idag aktiva användare av Facebook medan Instagram har ungefär 2,5 miljoner aktiva användare i Sverige. Med aktiva användare menas de som dagligen besöker sina konton. Medan du hittar alla möjliga åldersgrupper på Facebook består Instagrams målgrupp framför allt av en något yngre publik. Vi får också lära oss att annonser på Facebook har lättare att konvertera besökare till köp eller följare än vad Instagram har. Därmed inte sagt att annonser på Instagram inte är en bra idé.
Många inriktningar på en kampanj
När du har bestämt dig för att skapa en annons på Facebook ställs du inför en mängd val. Din annons ska naturligtvis först och främst ha en målsättning och vilken den är bestäms av den kampanjinriktning du väljer. Din annons, eller kampanj, kan till exempel ha som mål att få klick, eller driva trafik, till en viss webbplats. Den kan också ha ”lokal medvetenhet” som målsättning. Driver du till exempel café i centrala Helsingborg vill du kanske marknadsföra ditt café till boende i just Helsingborg – du vill med andra ord öka medvetenheten om ditt café bland helsingborgarna och då kan den här kampanjinriktningen fungera bra. Din kampanj kan också handla om ett särskilt erbjudande som du vill nå ut med och få besökare att nappa på.
Fokusera inte för mycket på ”likes”
Det är lätt att stirra sig blind på hur många likes ens Facebook-sida har. Nicklas menar att man inte ska fokusera för mycket på detta.
– Ni kommer att få fler som gillar er sida i takt med att ni sponsrar inlägg eller skapar annonser, menar han. Vi får också rekommendationen att inte använda samma innehåll i Facebook och Instagram. Att sponsra samma inlägg eller göra likadana annonser ska, enligt Nicklas Krus, inte vara rätt väg att gå. Istället tycker han att man ska skapa unika annonser för respektive kanal.
Northern Spirit är framgångsrika i sociala medier
Vår kontorsgäst Joakim Loveng från Northern Spirit gick även han fram på scen och delade med sig av sina erfarenheter av marknadsföring i sociala medier. Northern Spirit säljer kläder som används av de som utövar crossfit och det är ett hängivet gäng.
– Crossfit-utövare är en tacksam målgrupp då de gillar att dela med sig av bilder och tips i sociala medier. De är väldigt engagerade i sin träningsform, förklarar Joakim företagets framgångar med sponsrade inlägg på såväl Facebook som Instagram. Han berättar hur Northern Spirits följare gärna tar bilder av sig själva iförda träningskläder från företaget och taggar företaget i dem.
Eftermiddagen fortsatte med handfasta övningar i annonsering. När det blev dags för oss själva att prova på hade vi förmånen att kunna be Nicklas och Pineberry om hjälp direkt. När jag gick ner för marmortrappan på E-commerce Park några timmar senare var det med nya färdigheter och en stor portion inspiration. Här ska det sponsras inlägg!
Linnéa Vikbrant, contentredaktör och kontorsgäst på E-commerce Park
P.S. Flera av deltagarna fortsatte vidare till Räckesbutiken i Ängelholm som stod värd för senaste träffen med Skånska E-handelsnätverket. Där utspelades bland annat SM i truckslalom.