Charlotte P. Henningsson är den tidsoptimistiska idésprutan som efter 17 år som privatrådgivare på bank bestämde sig för att bli e-handlare. Tiden var inne för att, som kungen kanske skulle ha uttryckt det, ”vända blad”, och i december 2015 gick startskottet för At Charlotte’s, Charlottes egna e-handelsbutik. Vi har tittat in hos E-commerce Parks egen inredningsboutique.
Ett livsstilsmärke växer fram
Den som kliver in på Charlottes kontor blir snabbt varse två saker. Det doftar gott och är ordning och reda bland produkterna. Charlottes far, Lars-Erik, agerar lagerchef och hjälper sin dotter med den dagliga driften av e-handeln. Jag frågar Charlotte vad det var som fick henne att starta e-handel.
”Det var det kreativa som lockade. Jag visste att jag ville göra någonting kreativt och sälja saker”, berättar hon. Steget till e-handeln var inte så långt för Charlotte som själv handlar det mesta på nätet, även matvaror.
”Mitt mål är att skapa ett livsstilsmärke. Jag börjar med att sälja andra märken så länge men målet är att ha mitt egna märke”, förklarar Charlotte sina ambitioner med företagandet.
”Här går jag till jobbet”
E-commerce Park hörde Charlotte talas om via hustrun Helen som jobbar på Helsingborgs stad. Efter att ha träffat Amelie och blivit visad runt var det inget svårt beslut att flytta hit. Charlotte berättar att hon uppskattar att ha en arbetsplats att gå till.
”Det blir lätt ett ganska ensamt jobb om man kör själv i egna lokaler. Här går jag till jobbet varje dag”, säger hon och förklarar att hon uppskattar att ha kollegor runt omkring sig. Det blir också lättare att skilja mellan arbete och privatliv med ett kontor att gå till.
”Även om jag inte känner hälften av alla här på Parken så håller vi på med samma saker. Man får energi av att omge sig med andra”, säger Charlotte och berättar att hon är alldeles för social för att jobba helt ensam.
Inget slit-och-släng
Utmärkande för produkterna hos At Charlotte’s är kvalitet och ett omsorgsfullt urval. Charlotte är mycket noga med att hänsyn till miljö och arbetares villkor tas. Hon har därför ett bra samarbete med det svensk-kinesiska företag som hjälper henne att hitta producenter och leverantörer i Kina. Kvaliteten är viktig då Charlotte vill att produkterna ska hålla i många år.
”Egentligen vore det ju bättre för mig om de gick sönder så att mina kunder fick köpa nya”, säger hon med ett leende men menar att det inte är så hon vill ha det.
Just nu håller hon bland annat på att ta fram ett matporslin vars kvalitet ska gå att jämföra med Nobelporslin.
”Det ska vara lite vardagslyx”
När jag frågar vad som utmärker At Charlotte’s från andra e-butiker i segmentet nämner Charlotte det personliga bemötandet och engagemanget.
”Det är helheten. Vi har miljötänket i produkterna och personlig service. Det ska vara lite vardagslyx”, förklarar Charlotte.
Hon är, till exempel, noggrann med att kunder får veta när produkterna skickats och när de levereras. Charlotte vill att det ska vara en upplevelse att handla hos henne. Paketen slås in med fint papper och som kund kan du se fram emot något sött och gott som den där berömda pricken över i:et när du handlar. Hon berättar att hon har funderat kring möjligheterna att samarbeta med en taxitjänst som skulle köra ut varorna samma dag som beställningen läggs.
”Det blir i så fall i Helsingborgsområdet”, säger Charlotte.
Stödet på Parken värt mycket
Jag frågar Charlotte vad hon skulle säga till den som funderar på att skaffa kontor på E-commerce Park. Hon funderar lite och säger sedan;
”den hjälp jag får här – det stöd och de råd som jag får på E-commercepark – det kostar X antal tusen kronor att köpa på annat sätt.”
Jag tackar så mycket för besöket och låter Charlotte och hennes lagerchef jobba vidare.
/Linnea, redaktör & kontorsgäst