Lena Brandt Persson tog bambun till Sverige innan den blev trendig. Sedan starten av PURA har hon utvecklat sortimentet kontinuerligt. Lena sköter hela kedjan från råmaterial till försäljning – och tipsar andra som vill producera att tänka bredare än Kina.
Viljan att ha roligt satte produktionsbollen i rullning
För några år sedan sa Lena upp sig från sitt jobb på IKEA i Älmhult. Hon var sugen på att starta eget och flyttade med sin man till Helsingborg. Efter att ha startat ett konstföretag och skrivit en bok inom coaching kom hon i kontakt med bambu som material och startade PURA of Sweden:
“Jag tänkte: jag ska jobba med det jag känner för. Jag ska försöka maxa och ha roligt, samtidigt som jag har tid över till barnbarn och nöjen,” berättar hon när jag frågar om hur företaget startades.
Efter att ha gjort efterforskningar om bambu bestämde hon sig för att börja producera lakan – och bollen var i rullning.
“Att ha hela kedjan gör dig unik”
Lena ansvarar själv för framställningen av PURAs produkter och har också kontroll över hela kedjan: från produktdesign med tillhörande tvättrådslappar och prislappar till leverantörer och webbshop.
“Det är en stor fördel att kunna sköta allt själv, eftersom det gör företaget unikt. Och jag kan själv utveckla produkterna. Dock är Sara Linander på Promostyl en klippa ,” poängterar hon.
För Lena är det nämligen viktigt att produkterna är hållbara. Och då inte bara giftfria, utan också att de håller över tiden:
“Bambu håller färgen bättre än till exempel bomull, vilket syns på två linnen som jag haft i några år och tvättat ungefär lika många gånger,” beskriver hon och visar en bild från sin Instagram.
Den hemliga bambun en framgång
När Lena startade PURA var det få europeiska företag och konsumenter som såg potentialen i bambu. Men sedan dess har allt fler upptäckt det något ovanliga materialet och dess fördelar:
“Bambu är fuktabsorberande, temperaturreglerande och antibakteriellt, vilket gör det perfekt till underkläder, lakan och kläder. Marknaden sa poff för några år sedan och jag har utökat sortimentet mycket,” berättar Lena.
Nu deltar hon i E-Commerce Parks inkubator för att fortsätta växa, men också för att få inspiration och ta del av den sociala biten. På frågan om vad hon ser mest fram emot svarar hon:
“Flytten till nya lokaler och fortsatt bollplankande. Att träffa nya, inspirerande människor.”
“Tänk inte bara på Kina”
Som avslutning ber jag Lena att dela med sig av sina erfarenheter från produktutveckling: vad är viktigt att tänka på om man vill börja producera själv?
“Ta hjälp på plats i landet. Och se till andra länder än Kina – allt fler plockar hem sin produktion därifrån eftersom risken för misslyckande är så stor. Det är bättre att betala någon krona mer för att få det som man förväntar sig. Det finns till exempel många bra länder i östra Europa.”
Jag tackar Lena för intervjun och ser fram emot att se vilka produkter av bambu som lanseras framöver.
/Johanna, redaktör och kontorsgäst