E-commerce Parks inkubator är en gynnsam grogrund för driftiga entreprenörer och e-handlare som söker kunskap och support för sin affärsmässiga utveckling. Efter ett aktivt år med individuell coachning, gruppmöten och workshops har deltagarna gett programmet toppbetyget 9,8 på en skala från 1-10. Vi tog ett snack med inkubatoransvariga Peter Höjman om varför han tackade ja till uppdraget och vad inkubatorn egentligen handlar om.
Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att vi skulle få fram så duktiga och kompetenta e-handlare på så kort tid, säger Peter Höjman, som varit ansvarig för E-commerce Parks inkubator under det år som gått.
De har varit enormt hungriga, engagerade och angelägna att ta till sig ny kunskap. Samtidigt har de utvecklats väldigt bra affärsmässigt.
“Jag vill hjälpa de som vill göra något annat med sina liv än att vara anställda”
Peter Höjman är välkänd i den svenska e-handelsvärlden och har arbetat i branschen sedan 2006. Förra året tog han över rollen som ansvarig för E-commerce Parks inkubator.
Jag brinner för e-handel men även för företagande generellt och har länge närt en dröm att få åka runt på skolor och berätta hur det är driva företag. Det är inte så svårt att starta företag, men man talar inte om entreprenörskap på det sättet i skolan – de flesta är inställda på att bli anställda när de tagit examen. När jag fick erbjudande om inkubatoruppdraget insåg jag att det var precis det jag ville göra, alltså att få hjälpa människor som vill något annat med sina liv än att bara vara anställda.
“Follow the money” och att ta hand om sig själv de viktigaste lärdomarna
Peter Höjman arbetar efter grundtesen att göra rätt genom att våga prioritera.
En av de största utmaningarna för en företagare är att prioritera baserat på vad som genererar intäkter. Om jag säger ”follow the money” så förstår alla vad jag menar. Men det betyder inte att alla måste göra samma prioriteringar. För vissa kan det till exempel vara viktigt att fokusera på Facebook-annonsering, medan andra kanske ska inrikta sig på inköpskedjan och förhandla med sina leverantörer för att få bättre villkor.
Jag brukar också betona vikten av att lita på sitt företagande och att inte driva sig själv för hårt. Det är oerhört viktigt att ta väl hand om sig själv om man ska kunna lyckas även i det längre perspektivet.
Gruppmöten, workshops och individuell coachning är vardag för inkubatordeltagarna
E-commerce Parks inkubator har funnits sedan 2015 och är den första i Sverige som endast inriktar sig på e-handel. Den passar både entreprenörer med planer på att starta e-handelsföretag och aktiva e-handlare som vill få hjälp med att utvecklas och växa.
Under det år som gått har vi varit mycket aktiva. Vi har bland annat genomfört 40 gruppmöten, 15 workshops, många gemensamma arbetspass och flertalet individuella coachingmöten. Totalt handlar det om 100 timmar utvecklingstid per bolag. Ett stort plus är att programmet är kostnadsfritt – det enda som krävs för att söka en plats är att man är engagerad och har ett e-handelsföretag som behöver utvecklas, avslutar Peter Höjman.
/Jessika Nord, redaktör
Välkommen med din ansökan
Inkubatorn på E-commerce Park har nu öppnat för ansökningar till höstterminens program. Ansök om en plats redan i dag genom att fylla i vårt formulär.