På E-commerce Park sitter två 22-åriga killar, Vincent Olsson och Jacob Fors Nielsen, som har haft bolag sen de gick i högstadiet. De träffade varandra i skolan och insåg snabbt att de tänkte liknande och hade liknande mål. Fokus på kundupplevelsen, droppshipping och starkt driv har lett till internationell framgång.
Vincent och Jacob hittar man ganska ofta i pingisrummet där det går vilda matcher. På soliga dagar sitter de utomhus och varvar fika med jobb. Frågar man dem hur sjutton de lyckats åstadkomma allt de gjort rycker de bara på axlarna och ler. Min fascination över deras kunskap och målmedvetenhet växer ju mer jag får veta om deras bolagsresa.
Redan på högstadiet drev de företag på var sitt håll. Mestadels importerade de produkter från Kina och sålde i USA. När en annan funderade på om högstadiet någonsin skulle ta slut blev Vincent och Jacob experter på dropshipping och kundflöden.
De började arbeta ihop i tvåan på gymnasiet och deras nuvarande företag – Zoom Ball – grundades 2019. Zoom Ball säljer en sfärisk boll till fotografer. På grund av den sfäriska effekten visar den dig 180 graders utsikt över omgivningen och skapar en visuell effekt.
På frågan om hur det funkar att arbeta med sin kompis är det bara positiva känslor.
”Att arbeta med sin vän är väldigt roligt och utmanande. Man pushar varandra och man är bra på olika saker. Jag tycker att kommunikation och vara öppen är viktigt. Det kan även vara svårt att skilja på jobb och fritid så det gäller att hitta en bra balans.”
”Sedan start har vi delat upp arbetet på de olika styrkor vi har. Jag (Jacob) sköter mestadels vår marknadsföring och Vincent sköter den logistiska delen av företaget. Sen sköter vi mycket gemensamt också.”
Sedan start har Shopify och dropshipping varit en viktig del av framgången. För Vincent och Jacob blev droppshipping ett sätt att komma igång med låg kostnad och låg risk, eftersom man inte sitter på något eget lager.
”Ett tips om du vill börja med dropshipping är att återinvestera en stor del av din vinst i ditt varumärke och gör kundupplevelsen bättre. Det kan vara egendesignade paket till din produkt, finare hemsida, influencers osv.”
Idag sker 50 % av deras försäljning i USA, 30 % är i Storbritannien, Kanada och Australien och resterande är länder runt om i Europa.
”Vi har planer på att expandera mer på den amerikanska marknaden. Den är enorm och vi har sett att amerikaner konverterar mer på vår webbplats än något annat land.”
Något som också visat sig vara en framgångsfaktor för Zoom Ball är samarbeten med incluencers. Influencer marketing har vuxit rejält de senaste åren och idag är det en hel industri, där även privatpersoner med ganska få antalet följare kan kalla sig influencers – rättare sagt micro influencers. För Zoom Ball blev influencers ett sätt att skapa tillit till en produkt genom att använda sig av en mellanhand som följarna (dvs. potentiella kunder) ser upp till.
”Vi började arbeta med influencers främst på Instagram för att nå ut till fler potentiella kunder och för att växa vårt varumärke. Influencers kan göra videos och bilder på din produkt och det kan du även använda i dina sociala marknadsföringskampanjer.”
Även om jag kan uppleva Vincent och Jacob som stundtals blyga inför vad jag tycker är en fantastisk framgångssaga är de mycket tydliga med hur hårt de slitit för att komma dit de är idag.
”Det är inte alltid charmigt att vara egenföretagare. Ibland krävs det långa dagar och nätter för att komma dit man vill. Ha tålamod och var beredd på att motgångar kommer att hända. Lär dig av dina misstag och applicera det i din verksamhet för att ständigt bli bättre.”
”Att sälja på nätet och driva en framgångsrik verksamhet är inte enkelt. Det finns miljontals e-handels sidor och varför ska kunden välja att köpa från just din sida? Nyckeln är att förstå kundens behov. Det gäller att läsa på ordentligt och ha en bra affärsplan innan du startar.”
Med en gedigen erfarenhet i ryggen (och ingen riktig påverkan under Corona) har Vincent och Jacob siktet inställt på stora mål.
”Vårt mål med Zoom Ball just nu är att fortsätta växa och anställa globalt. Vi har planer att ta in lager i USA och potentiellt andra länder så att vi kan ge kunderna ännu snabbare frakt. Under året kommer vi även arbeta mer med digitala tjänster som online kurser, där vi ser vi en stor potential.”
Det ska bli så roligt och se vad som sker härnäst för Zoom Ball – men det känns garanterat som fler framgångar väntar!