Katarina Andersson är en sprudlande ehandlare med entreprenörskap i blodet. Som grundare till smyckeshandeln Lyxxa och nuvarande ägare till yogashoppen Yogia har hon kunskap och erfarenhet inom detaljhandeln. Men sedan hon blev en del av inkubatorn för snart ett år sedan, insåg hon att hon har bara hade doppat tårna…
Katarina introducerades till inkubatorverksamheten efter en föreläsning på E-commerce park och beslöt sig för att söka.
Jag kan ärligt säga att det är det bästa jag gjort. Jag har växt så mycket och mitt företag likaså. Genom inkubatorn känner jag mig som en del av någonting viktigt och jag kan bolla mina tankar och idéer med människor som besitter så mycket kunskap.
“För att kunna växa är det viktigt att inse sina begränsningar”
Även om Katarina drev en webbhandel för Lyxxa, berättar hon att hon alltid hade ett team vid sin sida. Men när hon beslöt sig för att sadla om och driva Yogia, stötte hon på ett ovant problem:
Den största utmaningen för en entreprenör som driver en ehandel är att man är själv. Du har plötsligt ingen att rådfråga och du inser snabbt att du inte kan vara bra på allt.
Katarina fortsätter:
Man ställer höga krav på sig själv. Men för att kunna växa är det viktigt att inse sina begränsningar och att våga fråga om hjälp. Att driva en ehandel kräver så mycket mer än man först kanske tror.
En smidig och självklar väg till parken
Hon valde att ta steget att flytta till E-commerce park när hon fick beskedet att hon hade blivit antagen till inkubatorn. Skälen var många, men framförallt för att hon ville utveckla sin verksamhet i ett kontorslandskap med entreprenöriell anda och driv.
Jag ville inte sitta hemma, utan jag såg det som en stor fördel att ha sin verksamhet på en plats där alla sitter i samma båt. Även om jag driver Yogia själv känns det som om jag har kollegor.
Katarina berättar att hon är en learning by doing-person. Som en följd har både parken och inkubatorn varit guld värd för hennes och Yogias utveckling.
Alla sitter med olika erfarenhet och har arbetslivserfarenhet. Jag har erfarenhet av marknadsföring och en annan kan ha erfarenhet av export från Kina. Det är ovärderligt.
En kunskapsbank där även de grönaste ska våga ställa frågor
Katarina beskriver inkubatorn som en tvättäkta och betryggande kunskapsbank, där man har ehandlare man kan stötta sig mot. Själva inkubatorverksamheten leds av Peter Höjman, som med sin djupgående kunskap om ehandeln vägleder inkubatordeltagare mot rätt väg.
I början kändes det lite läskigt att våga ställa frågor. Men Peter är väldigt tydlig med att klimatet på inkubatorn ska vara transparent, just för att vi ska våga dela med oss av våra tankar och funderingar.
Katarina fortsätter:
Peter besitter så mycket kunskap. Men om det skulle vara så att vi ställer frågor han inte kan besvara, tar han reda på det eller arrangerar för ett möte med experter. Han är en trygg mentor!
Vill du veta mer om Peter? Läs vår intervju här!
“Utan inkubatorn hade nog inte Yogia varit som det är idag”
I skrivande stund har Katarina varit inkubatordeltagare under nästan ett års tid. När vi frågar henne hur hon tror att Yogia hade sett ut om hon inte hade tagit steget, svarar hon:
Utan kunskapen från andra deltagare och experter hade nog företaget bara varit halvvägs. Under det gångna året har jag ökat min omsättning så jag kan ta ut en lön och för det har jag delvis inkubatorn att tacka.
Ansökan till årets inkubator går ut den 31 maj. För er som står i valet och kvalet och fortfarande funderar på att söka, har Katarina följande råd:
Ansök direkt, annars gör du dig själv en otjänst. Jag har faktiskt uppmuntrat alla ehandlare jag känner att söka, eftersom det har hjälp mig och mina deltagande vänner otroligt mycket.
Känner du att du vill utveckla din ehandel och uppleva samma entusiasm som Katarina? Ansök idag!
/Sarah Chase, redaktör