Tillgänglig e-handel – Ett gästinlägg från Hannah Röjnert på DokuDesign.se
Vi är glada att kunna presentera ett gästinlägg från Hannah Röjnert på DokuDesign.se. I detta inlägg delar Hannah sina insikter kring vikten av tillgänglighet inom e-handel och hur små förändringar kan göra stor skillnad för både kunder och företag. Att skapa en tillgänglig e-handel handlar inte bara om att följa regler och riktlinjer – det handlar om att inkludera och välkomna alla kunder, oavsett deras förmåga.
Här nedan hittar du hela inlägget från Hannah:
Tillgänglig e-handel – ett sätt att nå fler kunder.
När vi pratar om tillgänglighet inom e-handel kanske du tänker att det är en teknisk fråga som bara berör en liten grupp människor. Men faktum är att 1 av 5 har någon form av funktionsnedsättning och förr eller senare kommer du att vara en del av gruppen som behöver lite extra stöd eller tydlighet. Så varför ignorera en så pass stor kundgrupp?
Antagligen har du redan råkat ut för en otillgänglig sida. Kanske har du stött på en envis pop- up som du inte lyckats bli av med eller så har du kanske stressat försökt hitta en kontaktknapp samtidigt som du haft ett skrikande barn i famnen? Och de flesta har nog förgäves försökt sig på att navigera en webbplats i en skumpig bil. Oavsett så lider vi alla tidvis av nedsatt kognitiv eller motorisk förmåga, kanske på grund av stress, för lite sömn eller sjukdom. Tänk på det som att gå in i en fysisk butik. Om dörrarna är tunga och svåra att öppna, skyltarna är otydliga eller gångarna är smala, så blir det en frustrerande upplevelse och i värsta fall omöjligt för vissa. På samma sätt kan en otillgänglig e-handelssajt skapa hinder för kunder som har en synnedsättning, använder skärmläsare eller har svårt att navigera med mus och tangentbord. Så, hur kan vi göra e-handelssajter som är bra för alla?
Förenklad navigation
Har du någonsin varit på en webbplats där du inte riktigt vet var du ska klicka härnäst? En enkel och tydlig navigation gör det lättare att hitta dina produkter, oavsett om kunden handlar med hjälp av mus, tangentbord eller röststyrning. Genom att strukturera innehållet på ett logiskt sätt med tydliga rubriker i olika rubriknivåer och förklarande knappar kan du göra det enkelt att handla för alla. Och med tydliga rubriker, texter och länkar får du dessutom en bättre SEO på köpet.
Alt-texter – beskriv dina produkter.
Att lägga till alternativa texter, eller alt-texter, till bilder är inte bara en fråga om att följa lagar eller riktlinjer. Det handlar också om att förmedla grundläggande information om dina produkter. Genom att beskriva vad som visas på en produktbild kan personer som använder skärmläsare få samma information som seende. Det skapar en mer inkluderande upplevelse och kan generera fler transaktioner och nöjdare kunder. En bra riktlinje för alt-texter är att hålla de korta och koncisa och du behöver inte inleda med ”bild på”. Det berättar redan skärmläsaren.
Färger och kontraster – en liten förändring med stor effekt
För personer med nedsatt syn eller färgblindhet kan vissa färgval på en hemsida vara ett stort hinder. Genom att se till att text och bakgrund har tillräcklig kontrast kan vi göra upplevelsen bättre för många fler. Det är också viktigt att färg inte är det enda sättet att visa information på utan tänk på att lägga till mönster i diagram och liknande. Är du osäker på vilka färger som funkar ihop kan du använda ett online-verktyg för att kontrollera det. Det finns massor av gratis varianter på nätet som till exempel Colour Contrast Checker.
Testa dina webbfärger på Colour Contrast Checker
Pop-ups – när välmenande funktioner skapar problem
Många e-handelssajter använder sig av pop-ups för att erbjuda rabatter, nyhetsbrev eller kundservice. Och även om detta kan vara användbart för vissa, kan det vara ett riktigt hinder för andra. En plötslig pop-up kan göra sidan svår att navigera för personer som använder skärmläsare eller som har motoriska svårigheter. Om det inte finns ett tydligt och lättillgängligt sätt att stänga pop-upen kan den blockera viktig information eller göra det omöjligt att fortsätta handla. Så använd pop-ups med försiktighet, se till att de inte döljer hela sidinnehållet och erbjud alltid ett enkelt sätt att stänga dem.
Testa med riktiga användare
En av de bästa metoderna för att säkerställa att din e-handelssajt är tillgänglig är att testa den med riktiga personer som har funktionsnedsättningar. Att använda verktyg för automatiserad testning kan ge värdefull feedback, men det är ofta genom verkliga användares erfarenheter som de största insikterna kommer. Genom att inkludera personer med olika typer av funktionsnedsättningar i testfasen kan du upptäcka och åtgärda problem som du inte har tänkt på.
Universell design
Det fina med att arbeta med tillgänglighet är att det ofta leder till en bättre upplevelse för alla och du visar samtidigt att du bryr dig om dina kunder. Genom små justeringar kan du göra e- handeln tillgänglig, inkluderande och välkomnande för fler användare. Och när du gör det, öppnar du dörren till nya kunder.
När vi öppnar upp för fler, vinner alla.