”Sharing is caring” är ett väl använt ordspråk. I det svenska communityt för e-handlare stämmer det in minsta lika mycket. Kulturen karaktäriseras av en öppenhet, en vilja att hjälpa och att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Skälen bakom den varma deltagarkulturen är sannolikt fler än vad kan räknas på både fingrar och tår. Men en betydande anledning kan vara att den snabba branschen ständigt har ett behov av att bryta ny mark – något få kan göra på egen hand.
I e-handelns värld är det viktigt att dra nytta av varandras kunskaper och kompetenser, så var inte blyg för att dela med dig av dina! Ingen vet allt, men alla vet något. Vi vill därför tipsa dig om fem saker du inte ska vara blyg för att diskutera med dina kollegor i e-handelssfären.
1. Vilken typ av marknadsföring bör man satsa på?
Digital marknadsföring förändras hela tiden. Det är svårt att följa med i Facebooks och Googles nya och konstanta utvecklingssvängar som kommer var och varannan vecka. Ett populärt fenomen just nu är retargeting, men hur gör man egentligen för att sätta upp en Facebook-pixel, och hur mycket resultat ger Youtube-annonser?
2. Vad är en bra konverteringsgrad?
Hur mycket konverterar andra och hur ska man göra för att konvertera mer? Vad är egentligen en bra konverteringsgrad? Det varierar såklart från e-handel till e-handel. Säljer du dyra produkter kommer antagligen kunden klicka in ett par gånger innan de konverterar, medan andra typer av produkter helst bör köpas redan vid första besöket.
3. Hur breddar man sin e-handel utanför Sveriges gränser?
Ett viktigt steg i utvecklingen av sin e-handel är en skandinavisk eller europeisk expansion. I denna utvecklingsfas brukar det komma upp många kluriga men ack så viktiga frågor. Exempel på dessa är: hur är det med tull, logistik och priser? Och inte minst: måste hela sidan översättas till de relevanta språken? Fråga dina kollegor om vilka lärdomar de tog när de började bryta ny mark!
4. Vilken betallösning är bäst?
Ett stående konversationsämne är att välja rätt betallösning. Det finns en uppsjö olika att välja på och flera av dem kan tyckas lika varandra. Har du någon i din krets som använt alla olika, kanske till och med samtidigt? Vilken har fungerat bäst? I ett e-handelscommunity kan du få svar på dessa frågor!
5. Vad är bra kundservice?
Precis som i fysiska butiker är kundservice en konkurrerande faktor för e-handlare. Du vill kunna erbjuda den bästa servicen för din kund – oavsett det geografiska avståndet. Ska din e-handel erbjuda fria returer, även om det är en stor kostnad? Är en chatt ett bra sätt att alltid finnas där för potentiella och aktiva kunder?
I e-handelns värld kommer det upp väldigt många naggande frågor och funderingar. Vår förhoppning är att alla e-handlare ska våga ställa varandra frågor, ta del av varandras lärdomar och växa tillsammans!
På E-commerce Park kan du vara medlem och därmed delta i de föreläsningar och events som sker. Det gör det möjligt för dig att nätverka och ta en kaffe med fler e-handlare och utbyta erfarenheter. Vi har nyligen expanderat och gjort rum för nya kontorsplatser och det finns lediga rum kvar för dig att snappa upp! Så om du håller på att växa ur din nuvarande kontorslösning och vill ta en del av en kreativ och dynamisk e-handelscommunity – tveka inte! Du är välkommen hit.