Joakim Loveng och Richard Innala hade ett passionerat intresse för crossfit och Niklas Carlson hade gedigen erfarenhet av textilbranschen. Tillsammans utvecklade de varumärket Northern Spirit och via E-commerce parks inkubator sattes e-handeln igång på allvar. Vi har pratat med Niklas och bett honom dela med sig av sina motgångar, framgångar och hur inkubatorn gav dem en ordentlig skjuts i rätt riktning.

Historien började 2013 när Joakim och Richard startade Northern Spirit, som fått sitt namn efter den danska crossfit-filmen av Nikolaj Ronnow. Tävlingar, trainingcamps och klädförsäljning i mindre skala stod på agendan. Men båda hade andra jobb vid sidan om och ett år senare var de på väg att lägga ner verksamheten.

Det var då de träffade Niklas Carlson, som berättar:

Jag kom från textilbranschen, drev ett eget bolag och hade bland annat jobbat mycket med H&M. Jag såg möjligheterna i att kombinera min kunskap med deras intresse och tjatade i ett halvår på att göra det ihop – och göra det på allvar.

Sagt och gjort. I december 2014 startades webbshopen och Northern Spirit blev ett mer renodlat klädmärke nischat mot crossfitcommunityn.

Första året jobbade jag i stort sett själv, utan lön, för att kunna bygga upp den bas vi står på idag.

Inkubatorn blev en boost i rätt riktning

I maj 2015 flyttade Northern Spirit in på E-commerce park och kom i kontakt med inkubatorn.

Vi insåg ju ganska snabbt att vi inte kunde e-handel. Jag kunde kläder och Joakim kunde crossfit. Vi gick med i inkubatorn för att lära oss, för att stöta och blöta frågor som dök upp på vägen.

Niklas berättar att ett community för e-handlare är ovärderligt när man är i startgroparna.

Alla delade med sig av sina erfarenheter, bjöd på feedback och tog del av varandras kunskaper och lärdomar.

Att våga ta hjälp av andra

Northern Spirit var med i inkubatorn i ett år. Det blev en språngbräda mot framtiden.

Vi insåg ju ganska snabbt att vi inte kunde e-handel. Jag kunde kläder och Joakim kunde crossfit. Vi gick med i inkubatorn för att lära oss, för att stöta och blöta frågor som dök upp på vägen, säger han och menar att ett e-handels community av detta slag är ovärderligt när man själv är i startgroparna.

Niklas berättar:

Vi har också vågat testa saker och kastat idéer som inte varit bra, till exempel när vi marknadsföringsmässigt gått ut i för breda kanaler. Det är nog viktigt för alla som startar ett företag, att hela tiden fråga sig vem kunden egentligen är.

Målet: att dubbla omsättningen och nå över Atlanten

Nu är de noga med vilka återförsäljare de väljer att samarbeta med. Målet är att dubbla omsättningen varje år och det primära målet för i år är att växa ännu mer i Europa, och Niklas tror att lanseringen av lokala sajter kommer ge resultat. Nästa år hoppas de på att expandera över Atlanten: till USA.

80 procent av alla crossfitgym finns i USA. Det hade varit enormt kul att lyckas där. Men samtidigt är det ett helt annat jobb än att lansera märket på den europeiska marknaden, både konkurrensmässigt och praktiskt.

Vill du veta mer om hur du kan internationalisera din e-handel? Klicka här! 

 

Utvecklingen för Northern Spirit pekar uppåt och förra året gick de från en omsättning från sju miljoner till tolv miljoner. Niklas berättar att en viktig del i framgångssagan handlar om att de har kul tillsammans.

Vi brinner verkligen för det vi gör och jobbar bara med partners och kunder som ger positiv energi. Varje lunch tränar vi crossfit tillsammans. Det är en livsstil kombinerad med business.

 

Vill du bygga på dina e-handelsmuskler så som Northern Spirit har gjort? Klicka här för att ansöka till årets inkubatorprogram!

 

/Caroline, redaktör