Quickbutiks bolagsresa kan nog liknas vid den isländska vulkan à la EM 2016. Långsamt och stadigt har de byggt en grund med fokus på kunden, som totalt har exploderat det senaste året i nya funktioner, anställningar och marknader. Vi träffade deras Partner Success Manager Emma Brentegani för att prata om bolaget idag, planerna framåt och receptet till framgång som e-handlare.
Emma Brentegani har haft en speciellt första tid på Quickbutik. Hon började i april, mitt i rasande Coronapandemi, och hennes första vecka på jobbet blev hemifrån. Ingen lära-känna-varandra-fikastund med kollegorna och en väldigt annorlunda onboarding. Till och med nu, när vi befinner oss i juli, har hon fortfarande inte träffat alla sina kollegor. Och trots en okonventionell start blev den riktigt bra – kanske bättre än tänkt.
”Det är lätt att bli matt av att både sätta sig in i det tekniska och vara social med kollegorna när man är ny. Nu fick jag ett försprång på det tekniska, jag lärde mig vokabulären och programmen, och sen kunde jag fokusera på mina nya kollegor”
Med sig till Quickbutik hade Emma erfarenheter som säljare, butikschef och e-handlare – då som hyresgäst på E-commerce Park. När hon satt på Parken hade hon Azddin Benberkan, grundare till Quickbutik, vägg i vägg. Sedan dess har hon följt Quickbutik på håll och när en anställning kom upp var hon snabb på att höra av sig.
Som Partner Success Managers ska Emma och hennes kollega Fredrik Azelius knyta an partners till Quickbutik som kan stötta deras butiksägare med allt det där extra man behöver tänka på som e-handlare, förutom det tekniska. Det kan handla om byråer som sysslar med SEO, leverantörer av betallösningar, fraktbolag eller webbdesigners. Genom Quickbutik ska du kunna få hjälpa och stöd i alla bolagets faser, stor som liten. Men räcker det att få stöd på vägen för att lyckas med din e-handel?
”Förberedelser är A och O”
Väldigt många, menar Emma, missar helt att göra sin hemläxa innan de startar. De tror att det räcker med att ha en bra produkt men förstår inte att allt ligger i hur man säljer sin produkt. Vi kan bara hålla med. På E-commerce Park ser vi ofta hur företagare antingen slänger sig ut utan att ha kollat om de finns ett hål på marknaden där de kan tjäna pengar. Eller så sitter man och pillar med designen för webbutiken i månader.
Bruset man ska tränga igenom idag som företagare är enorm och det kräver att man kan sin affär. Det har dessutom blivit så enkelt, med tjänster som Quickbutik, att starta webbutik eftersom det inte kräver ett stort tekniskt kunnande. Istället kan du lägga din energi på att sälja och synas, till rätt personer med rätt budskap.
”Man får inte vara rädd för att ta steget – att sätta igång.
Om man inte prövar idén vet man inte om den funkar”
Det gäller också att inte fastna i förarbetet och skapa detaljerade planer som du ändå inte kommer kunna följa. Emma menar att man måste måla med den breda penseln i början för att sätta ramar och mål. Man måste kunna vara flexibel och testa sina teser för att sen analysera och förbättra.
Några konkreta tips från Emma när du ska göra din hemläxa:
- Vem är din kund
- Hur köpbenägen är hen
- Vart når du din kund
- Vad övertygar din kund till köp
- Utvärdera och justera hela tiden
”Det finns hjälp att få när man ska starta som hjälper dig att prioritera och fokusera på ”rätt” saker – som Parkens kurs för fysiska butiker där vi är med: Digitalisera din handel”
Emma upplever att hon överraskande ofta träffar personer som inte riktigt förstått vad de gett sig in på när de startade en e-handel. Butiken har kanske inte sålt så bra och de vet inte hur de ska vända skutan. Det är av just den anledningen som Quickbutik är så mycket mer än bara en plattform. Det som hade kunnat vara en kall teknisk produkt är fylld av hjärta och känsla.
”Vår devis är ju att vi vill driva hela Sveriges ehandel framåt”
På frågan om vad som ligger i piplinen ler Emma stort och berättar att de har slipat på många idéer och att mycket spännande saker kommer hända till hösten 2020. Det finns många roliga planer som de vill förverkliga. Plattformen utvecklas konstant och för varje nu funktion uppstår nya behov. Under den här våren har de bland annat lanserats i Danmark vilket blev en direkt succé med de första kunderna efter bara några timmar.
Vad exakt som väntar Quickbutik får vi helt enkelt vänta och se till efter semestern, men vi hoppas och räknar med fler fyrverkerier!