Räck upp handen alla som tycker att det är svårt att skriva bra texter! Texter som är informativa, spännande och gör att läsaren vill veta mer. Hur sticker man ut i bruset idag och finns det några stora no-no’s man ska undvika?

På vår senaste föreläsning Konsten att skriva content delade journalisten, redaktören, entreprenören och vår hyresgäst Sölve Dahlgren med sig av sina bästa tips på hur du kan bli expert (eller i alla fall lite bättre) på att skriva texter.

Vem?

Fundera över vem det är du vill nå med din text – vilken målgruppen riktar dig till. Utgå aldrig från att du riktar dig till alla, det kommer inte några resultat och kan resultera i alldeles för spretiga texter.

Varför?

Vems uppmärksamhet det är du vill fånga avgör också budskapet i texten. Fundera över vad du vill säga med din annons, Instagram post eller text till hemsidan. Sammanfatta gärna det allra viktigaste du vill förmedla i en mening och skriv ned det för dig själv, på så sätt får du en riktning med texten.

Hur?

Texterna ska alltid reflektera företagets andra. Ibland är det flera personer som skriver till företagets olika kanalerna; hemsidan, annonser, sociala medier, nyhetsbrev m.m. Tänk då på att sätta riktlinjer för hur ditt företag låter och uttrycker sig.

I tider av faktaresistens är det viktigt att du läser på. Gör research, dubbelkolla, ange dina källor och medge om du är osäker på något. Ljuger man eller hittar på kommer det tillslut komma fram.

Stavning och skrivregler är viktiga. Be gärna någon läsa igenom din text som du vet är duktigt på att skriva.

Sociala medier är lite mer förlåtande när det kommer till skrivregler eftersom man använder mer talspråk. Men att skriva korrekt kommer ändå göra att du uppfattas bättre av följarna.

Använd utropstecken mycket restriktivt då det generellt minskar betydelsen av allt som kommer efter. Om du behärskarar skrivreglerna kan du också lättare och mer effektfullt bryta mot dem, t.ex. ha mening med ett ord.

Alltså.

Tänk igenom vad du vill och till vem innan du skriver. Var noga med språket. Övning ger färdigheter så skriv så mycket du kan!

Om Sölve Dahlgren

Sölve har arbetat med digitalisering och journalistik i över 30 år. Han har jobbat på flera stora mediebolag så som Allers och Egmont, han har skrivit böcker och startat flera företag. Idag driver han Boktugg som är en nyhetssajt som tar med läsarna bakom kulisserna i bokbranschen.

Om du också vill gå på våra föreläsningar, se då till att följa oss i våra sociala kanaler och anmäla dig till vårt nyhetsbrev!