Ema Cavka och Ricci Chan-Udom har hittat sin egna nisch i skönhetsbranschen och skickar nu lösögonfransar till andra sidan jordklotet. Men vad har det med Instagram, det engelska språket och kattraser att göra? Jo, allt handlar om varumärket – men resan dit började med ett förskräckligt besök hos banken.

“Hon frågade om vi vill öppna ett UF-konto”

Efter att ha sett en lucka på den svenska marknaden för djurfria lösögonfransar av hög kvalitet var Feline Lashes ett faktum. I juni öppnade Ema och Ricci webbshopen, men förberedelserna hade pågått lång tid innan dess. Och processen var inte helt smärtfri:

I januari skulle vi öppna vårt företagskonto. Men när vi var på banken så vände kvinnan vid disken sig till sin kollega och sa ‘de vill öppna ett UF-konto’. Då kände vi bara nej tack, gick därifrån och valde en annan bank, berättar Ema.

Sedan dess har det hänt mycket och kompisparet säljer nu sina lösögonfransar till såväl USA och Australien som övriga Europa. Och när jag frågar vad de tror ligger bakom framgångarna är svaret solklart: varumärket.

 

Ingen dubbelmoral – bara medvetenhet

Feline Lashes säljer enbart lösögonfransar av syntetiskt silke. Eller som de själva beskriver det: “vegan and cruelty-free false eyelashes”. Och det är just den etiska aspekten som till stor del särskiljer deras varumärke från andras:

Många andra företag blandar olika typer av fransar och säger ‘kolla, vi har cruelty-free’, samtidigt som de har t.ex. minkfransar. Men då spelar det ju inte riktigt någon roll: om en kund köper silkesfransar går ju pengarna ändå till ett företag som stöttar minkindustrin, vilket är just det som många konsumenter vill bort ifrån, förklarar Ricci.

“Lägg en grund, men älta inte”

Det är dock inte bara ett tydligt ställningstagande emot djurprodukter som genomsyrar Emas och Riccis verksamhet. Allt från namn till marknadsföring och språk är noga genomtänkt för att skapa en helhet:

Alla våra fransmodeller är döpta efter kattraser och ‘feline’ är det engelska ordet för kattdjur. Vi arbetar nästan enbart med Instagram och olika influencers. Det är så vår målgrupp, som är relativt ung, går tillväga när de handlar skönhetsprodukter. Och för att skapa en image som tilltalar dem har vi också valt att ha engelska som huvudspråk, exemplifierar Ema.

Men både Ema och Ricci poängterar att allt inte måste vara färdigt när man lanserar. Lägg en grund, men älta inte för länge, råder de den som vill komma igång med sitt företag och bygga ett varumärke:

Vi hade till exempel aldrig kommit igång om vi hade fortsatt att leta efter den perfekta producenten. Vår första kollektion var inte ful, men jämfört med vad vi har nu var den inte alls på samma nivå. Samtidigt var det ju den som gjorde det möjligt för oss att utvecklas och lära oss vad det är vi vill ha, berättar Ricci.

Nätverket det bästa med inkubatorn

Med halva inkubatorstiden avklarad har det som började med ett tips på Nyföretagarcentrum snart blivit full verklighet. Och på frågan om vad som varit bäst hittills är Ema och Ricci samstämmiga:

Det bästa är nog nätverket. Vi kände oss så ensamma förut och undrade vem vi skulle fråga om olika saker. Men med inkubatorn finns det alltid någon som kan svara, förklarar Ema.

Och Ricci fyller i:

Den individuella coachningen är också riktigt bra. Ibland så fastnar vi och då är Peter jättebra att prata med. Han ger oss ny inspiration till hur vi kan ta företaget vidare.

Avslutningsvis frågar jag dem om just planerna framöver. Ett fortsatt breddat sortiment och ett större lager får jag till svar – och det är något som inte alls låter tokigt i mina öron.

/Johanna, redaktör & medlem i e-parken