Hoppa till innehåll

Barnsmycken värdiga en prinsessa bryter ny mark

Ann Shergill älskar färg, form och smycken. Med en färgstark och driven personlighet är det kanske inte en tillfällighet att hon funnit passionen i den sprudlande och kreativa smyckesbranschen. Som ägare av Kalassmycken, Sveriges största återförsäljare av barnsmycken, vill hon nu öppna dörrarna mot e-handelns värld genom E-commerce Parks inkubatorverksamhet.

Ann tog sitt första steg in i smyckesbranschen 2004. Hennes goda vän Katarina Andersson skapade Kalassmycken tillsammans med sina systrar 2005. Varumärket växte snabbt och 2009 blev Ann tillfrågad att ta över Kalassmycken – någon hon gjorde med iver.

”Barn tycker om att klä ut sig och piffa upp sig”

Kalassmycken tillverkar smycken i högkvalitativt silver för barn upp till skolåldern. I sortimentet finns över 400 olika designs med allt från grodor till bilar. Bästsäljaren är en liten rosa prinsesskrona. När jag frågade om inspirationskällan var svaret att hon utgår från sin mammaroll.

Eftersom jag har barn är det lättare att vara insatt i barnens värld. Vad saknas? Vad önskar jag själv att mina barn hade haft? Sedan skissar jag upp mina smycken här på kontoret och skickar för tillverkning.

En kunglig mammakula

Det smycke som kanske har fått mest rubriker är hängsmycket mammakulan. Halsbandet är gjort i 925 sterling silver och innehåller en liten kula som avger en lugnande klang när den dansar över gravidmagen. För Ann, skapade den enkla men smarta designen en kunglig PR-dröm.

Jag öppnade en tidning och möttes av rubriken ’Vickans kalaskula’’. Vi hade tidigare sålt Kalassmycken på det Kungliga Hovet och på NK, så jag frågade om jag fick skicka mammakulan till prinsessan Victoria. Egentligen tar inte hovet emot dyrbara presenter, men de valde att göra ett undantag eftersom Victoria gillade designen.

Prinsessan Victorias kalaskula fick ytterligare spridning bland både kungligheter och kändisar.

Publiciteten skapade lite av en snöbollseffekt. Mammakulan har sedan dess burits av prinsessan Madeleine, prinsessan Sofia, Isabelle Adrian och Carolina Gynning.

Gravidkulan har nu även utvecklats till ett armband med en skallra så att bebisen kan lugna sig själv vid oroliga stunder. Armbandet har en för många välbekant medaljong ingraverad – Kalassmycken har nämligen rätten att använda citat och medaljonger från Bonniers förlags populära Barnkammarböcker.

En revolutionär i en traditionell bransch

Ann berättar att guldsmeder generellt är traditionalister och motvilliga att kasta sig in i e-handeln. Av den anledningen var Kalassmyckens hemsida främst till för deras drygt hundra aktiva butiksåterförsäljare. Men efter att ha spårat trafiken och köpen på hemsidan upptäckte Ann något extraordinärt.

Sedan 2004 har försäljningen ökat med 350% utan att vi egentligen gjort något för att driva trafiken. Bara under januari månad har intäkterna ökat med 40%. Det påvisar en spännande utvecklingsmöjlighet. Men jag märker av att det är en stor skillnad mellan fysisk och digital butik. Det är mycket mer strategi och statistik i e-handel. Det är kul!

En flytt in i parken

Ann berättar att den nya upptäckten gjorde att hon genast ville veta vad e-handeln kan skapa för möjligheter. Under hösten 2016 berättade hennes vän Katarina Andersson från Yogia om inkubatorverksamheten och Ann bestämde sig för att göra slag i saken. Den femte januari flyttade Ann in på E-commerce park och blev medlem i inkubatorn.

Katarina berättade sig varm om hur bra det är att ha kontoret på E-commerce park. Och hon hade rätt. Det sitter många hungriga och drivna egenföretagare här. Energin är påtaglig!

”Varje vecka lär jag mig något nytt”

Ann är ny som medlem i inkubatorverksamheten på E-commerce park. Detta till trots, säger hon att hon redan tagit många lärdomar.

Jag har bara gått några veckor, men för varje vecka som går lär jag mig någonting nytt. Vi är en grupp med både tidigare och nya inkubatordeltagare, så vi är ett gäng som delar kunskap och lär oss av varandra.

Inkubatorverksamheten drivs med målet att utveckla ett svenskt community för e-handlare. Verksamheten är kostnadsfri och leds av Peter Höjman, inkubatoransvarig.

Peter är väldigt kompetent. Jag beundrar verkligen människor som hänger sig så åt oss nybörjare. Han brinner verkligen för att dela med sig av sin specialistkompetens och gör det på ett tydligt och pedagogiskt vis.

Kalassmycken har lysande utsikter i e-handelns spännande värld. Och som Ann själv uttrycker det:

Jag ser inget slut, bara möjligheter!

Vi önskar Ann all lycka i framtiden och hoppas att vi ser mer av Klassmycken på kändismagar såväl som på nätet!

/Sarah, redaktör & medlem i parken